Uhyggen forgrener sig i foruroligende fortælling

»Rud« er en på samme tid superambitiøs og uhyggekriblende mørk fortælling om leg og virkelighed, om forviklet familieliv og om seksualitet, paniske drifter, vold og dominans.

Covers Fold sammen

Når titlen »Rud« i virkeligheden viser sig at være resultatet af en fejlskrivning, er det en præcis melding om de lag af forvirring, tvetydigheder og desorientering, som Kamilla Hega Holst med sin nye roman meget bevidst trækker læseren ind i.

I virkeligheden skulle ordet, der hentes frem og anbringes på titelbladet, have været »Fod«, men drengen Malte er ikke så sikker i stavningen. Derfor er der kommet til at stå »Rud« i stedet for »Rod« - med alle de associationer netop dét ord giver til både manglende orden og styr på tingene og til et rodnet med dets uoverskuelighed af forgreninger og sammenfiltrede linjeføringer.

Efter romanen »Sort« fra 2010 og den prisbelønnede »På træk« fra 2015 kommer »Rud« som endnu en af forfatterens bemærkelsesværdige udflugter til de grænseeudforskende emners pirrende univers. »Rud« er en på samme tid superambitiøs og uhyggekriblende mørk fortælling om leg og virkelighed, om forviklet familieliv og om seksualitet, paniske drifter, vold og dominans.

Hovedpersonen og jegfortælleren, Kaisa, er i sommerhus med sine to børn, der efter planen skal hentes dagen efter af deres far. Efter skilsmissen har han fået tilkendt bopælsretten med hendes indlæggelser og psykiske ustabilitet som begrundelse. Som kvindeskikkelse er Kaisa i slægt med andre af Kamilla Hega Holsts figurer som for eksempel Kaya fra »På træk«. Navneligheden er absolut ingen tilfældighed.

På vejen hjem fra stranden bliver teenagesønnen Malte væk i Asserbo Plantage, og mens Kaisa nervøst venter og følger tidens gang på uret - klokken er 20.43, klokken er 23.19, klokken er 00.57 - blandes nutid og fortid, og den skræmmende historie om ægteskabet mellem Kaisa og lægemanden Simon afdækkes i glimt.

På et tidspunkt bryder Kaisa døren op til annekset, hvor Malte har indrettet sig for ferien. Her triumferer rodet. Med geodætiske kort på væggen, mærkelige tegninger, mystiske citater, afklippede negle, sperm på dåser og en uudholdelig stank er entreen i det trange rum den rene psykologiske gyserscene, og Kaisas og Simons efterfølgende eftersøgning efter sønnen med brug af gps, geodætiske kort og koordinatsystemer får en mere og mere ildevarslende karakter. Suspense efter genrens mest uhyggelige spilleregler. som der med ildevarslende undertoner spørges et sted i romanen: »Er leg virkelighed?« Eller »Må man slå ihjel i leg?«

Fra første side og frem til den dramatiske kulmination er »Rud« en svært gennemskuelig sag. Gang på gang må læseren spørge sig selv, hvad det egentlig er der sker. Ikke alene dyrker Kamilla Hega Holst meget velovervejet blandingen af mange forskellige genrer, skilsmisseromanen, det psykologiske portræt, den kontante spændingshistorie og det kriblende gys. De filosofiske overvejelser om legens karakter står også side om side med den rene sommerhusrealisme og de knivskarpe, præcise aflæsninger af naturens og kroppenes tegn og linjer.

Helt suverænt fungerer romanen »Rud« når de lysende klare, kontante og no nonsense-enkle beskrivelser og sætninger spændes op imod og danner en slags kontrast til usikkerheden, selvmodsigelserne, anelserne og de kaotiske træk i historien og persontegningerne. Det er i dét helt specielle spændingsfelt, at Kamilla Hega Holst er allermest foruroligende og fascinerende som forfatter.

Rud

Forfatter: Kamilla Hega Holst. Sider: 180. Pris: 250 kr. Forlag: Rosinante.