Twin Peaks genbesøgt og forklaret

Akademikeren og filmnørden kan mødes i en krammer om ny bog om »Twin Peaks«.

Universitetsmanden Andreas Halskov har skrevet en bog om David Lynchs TV-serie »Twin Peaks« fra begyndelsen af 1990erne. PR-foto Fold sammen

Andreas Halskov er besat af David Lynchs TV-serie »Twin Peaks« fra begyndelsen af 1990erne. Det må han være, for nu har universitetsmanden skrevet sin anden bog, hvor serien er i centrum. TV-serien der tilsyneladende er på vej mod en fortsættelse på et tidspunkt i løbet af 2017. Og for dem der ikke kan huske det, var »Twin Peaks« et hidtil uset syret, skævt og uhyggeligt univers i en TV-serie. Hvem der havde myrdet Laura Palmer, var et håndgribeligt spørgsmål, men snart sagt alt andet var dejligt uforudsigeligt og retningsløst. Genreskift a go go og listige lyn af guddommelig inspiration tændte os derude i universitetsbyerne.

Sidste år udkom Halskovs »Paradoksets kunst«. Den bog var skrevet på vores modersmål og virkede ret akademisk, som man allerede kunne ane det på selve titlen. Nu udkommer »TV Peaks«. Den er skrevet på engelsk. Det skal man dog ikke lade sig skræmme af, for bogen er langt mere læsevenlig og dermed rettet mod en potentielt set større kreds af interesserede i David Lynch og »Twin Peaks«. Bogen er simpelthen bare bedre formidlet og brudt mere op i sine teoretiske pointer.

Nu ved jeg ikke, hvor massivt Halskov underviser i film og medier på universiteterne, når han gør det, men det må næsten være i fritiden. Han skal jo også lige nå at være redaktør af filmsitet www.16.9.dk og bag den nye bog ligger hele 118 interviews med striber af eksperter, fans og folk, der har været med til at skabe TV-serien »Twin Peaks«. De kommer ikke alle direkte til orde i »TV Peaks«. Men dem der gør det, gør det på en måde, så de supplerer hinanden ret godt, og så man faktisk ærgrer sig over ikke at have tilgang til større udsnit af alle de mange interviews. Det er også lidt svært at gennemskue, om Halskov har haft det journalistiske talent til at sortere det bedste fra til os. Vi taler trods alt om folk som Angelo Badalamenti, Julee Cruise fra musiksiden og skuespillerne Sherilyn Fenn, Richard Beymer og Grace Zabriskie for blot at nævne nogle stykker. Formentlig helt unikt interviewmateriale. Hvad med at lave et hjemmeside, hvor vi kan læse det hele som bonusmateriale?

Delt op i tre dele

Bogen er opdelt i tre dele, hvor Halskov først sætter hegnspæle ned, så vi forstår hvad god kvalitet i TV-serier er og hvorfor der ikke var meget af den slags før »Twin Peaks«. Dernæst analyseres David Lynchs TV-serie og udnævnes samtidig til at være en af de vigtigste TV-serier, når det gælder om at give TV-serier et større kvalitetsstempel, end de havde for vane før det moderne boom af tv-serier, vi for alvor har fået efter årtusindskiftet. Til sidst perspektiveres det, hvordan »Twin Peaks« blev modtaget i Danmark.

For det første er det alt for sjældent, at der bliver skrevet bøger af værdi af danske filmkritikere og lektorer og andet godtfolk på universiteterne. Og for det andet bevæger de sig nærmest aldrig uden for landets grænser. Det er blot to af årsagerne til, at Andreas Halskovs indsats sammenlagt set er værd at hylde. En tredje grund er muligheden for at nørde igennem i de 60 siders lister og registre, der påviser grundigheden i »TV Peaks«. Når jeg argumenterer for, at Halskovs bog ikke lukker sig akademisk om sig selv, som mange andre af den slags bøger gør, hænger det også sammen med noget så enkelt som billedmaterialet. Det er sjældent, man kan kalde en bog af den her art for »rigt illustreret«. Og det er med privatfotos fra mange af de medvirkende og diverse illustrationer inspireret af universet.

»TV Peaks« har således allerede inspireret mig til at gense nogle afsnit af TV-serien »Twin Peaks«, men den har også begrebsliggjort noget af det, jeg gik og troede jeg vidste, men som jeg nu har fået sat nye ord på. Og så har bogen den ekstra kvalitet sig, at når man sætter den op på hylden, får man en dejlig fornemmelse af, at den kan man let få brug for igen. For eksempel når fortsættelsen til »Twin Peaks« forhåbentlig snart kommer.

Titel: »TV Peaks – Twin Peaks and Modern Drama«.

Forfatter: Andreas Halskov.

Sider: 300. Pris: 300 kroner.