Trylleri med hverdagen i Aarhus

»Lola & Retfærdighedens bog« tyder stærkt på, at Janne Hejgaard har gang i endnu en fed serie tiltænkt teenagepigerne. Men drengene vil sagtens kunne tåle at læse med.

Bog omslag. Fold sammen

Selv om magi og overtro trænger sig på i Lolas verden, er det den afgrund af helt almindelige hverdagsrædsler, som ligger og lurer lige om hjørnet, der gør serien om hende så lovende. Janne Hejgaard skriver simpelthen forrygende i seriens første bind »Lola & Retfærdighedens bog«, hvad enten det handler om et for længst afdødt gorillaøje, der blinker, eller om et skænderi med mor om lektier og tøjpenge.

Lola lander i en 7. klasse i Aarhus efter at have tilbragt syv år i Afrika. Det er noget af en omvæltning. Tøserne og drengene er rimeligt asociale på den der særligt danske facon, men Lola lader sig ikke slå ud. Faktisk er hun som den eneste parat til at stille op og forsvare andre, når de bliver uretfærdigt behandlet. Det er ikke populært, og Camilla, klassens stærke dulle, bliver hurtigt Lolas uven. Hvorfor Camilla er så ubehagelig, afslører Hejgaard i kapitler, der løfter niveauet for, hvor nuanceret man kan skrive om teenageproblemer for teenagere. Hold kæft, hvor er det uhyggeligt og godt.

Mellem uhygge og morskab

Så er det mere forudsigeligt, at Lola får en ven i den superintelligente Asperger-dreng Vik. Sammen beslutter de sig for at løse gåden om den mærkelige afrikanske bog, Lola finder i sin mormors gamle kommode. Fordi Vik tror på magi og er en haj til informationssøgning, er han den ideelle hjælper, når hemmelighederne skal lirkes ud af bogen indbundet i abeskind. Da han og Lola så afprøver, om bogen nu også har overnaturlige kræfter, sætter de gang i begivenheder, hvor de til sidst må træde i karakter som handledygtige fødselshjælpere, for at alt ender godt. Og det er måske mere afgørende, end om magi virkelig findes eller ej.

Ligesom Abebogen vrider sig i hænderne på Lola, da hun først begynder at læse højt fra den, snor historien i »Lola og Retfærdighedens bog« sig mellem Danmark og Afrika, mellem uhygge og morskab. Man bliver næsten rundtosset af beundring over Hejgaards vilje til at lade historien råde, og over hvordan hun får det hele til at gå op i en smuk helhed. Som ekstra bonus har forlaget pakket serien ind i et lækkert layout, der vil hitte på ethvert pigeværelse. Men pas på! Brødre vil med garanti ligge på lur for at »låne« den.