Torben Munksgaard har skrevet en begavet og vedkommende samtidsroman

»I virkeligheden« er cool og begavede fortællinger om samtiden. Torben Munksgaard rocks.

Billedtekst Fold sammen

Små liv kan gemme på store hemmeligheder. Og det gælder for alle personer i Torben Munksgaards samtidsroman »I virkeligheden«, der er opdelt i ti fortællinger om blandt andet grådighed, prostitution, incest, drukfældighed, fjendskab, misundelse og forfængelighed. Saftige dødssynder ligger skjult under hverdagens rutiner, og hver person lever et liv, der ligger et godt stykke fra det, de drømmer om.

Som for eksempel den universitetsstuderende Cecilie Hald, der ligner en, der har alt – talent, skønhed og omgivelsernes beundring – og så vinder hun endda en million, selv om hun aldrig spiller. Men en dag dukker hun op under en polterabend, og den pæne pige viser sig at gøre grimme ting.

Torben Munksgaard lader bipersoner i den ene fortælling være hovedpersoner i den næste, og ved at skifte synsvinkel viser han, at virkelighedens karakter afhænger af perspektivet. Ligesom i et kalejdoskop, hvor perlerne fordeler sig forskelligt, bare man drejer lidt på perspektivet, træder personerne også anderledes frem for læseren, afhængigt af hvem der kigger på dem. Der findes ikke noget objektivt »i virkeligheden«, ikke nogen endelig sandhed om personerne, men der findes faldlemme i det eksistentielle gulv under hver enkelt, og når først man er gået gennem gulvet, bliver man aldrig den samme igen. Vores identitet afhænger af, hvordan vi tackler det shit, tilværelsen udsætter os for – og hvordan vi bærer konsekvenserne af vores egne stedvis idiotiske valg.

De fleste personer bliver »I virkeligheden« udsat for små hændelser, der forårsager store forandringer eller store hændelser, der knapt er synlige på overfladen, men til gengæld fungerer som dybhavsbomber og raserer løs i det indre.

Eller også udsættes de for det allermest nådesløse, nemlig tilværelsens jammerlige kedsomhed. Som for eksempel Henrik, der har sat sig selv på bænken i forhold til sin omverden og nu kan indkassere et liv, der minder om døden:

»Der er ikke noget, der tyder på, at hans liv skulle forandre sig synderligt; tidens gang medfører som regel bare en afdækning af virkeligheden, som den er. En manifestation af realiteterne, hvor drømmene og de uforudsigelige mirakler langsomt fortoner sig og giver plads til hverdagens uinspirerende ødemark som de første forstadier til den store intethed, den sidste tomhed: døden.«

Torben Munksgaard debuterede med stor originalitet med romanen »Retrograd« (2007) og indfriede fint forventningerne med identitetskomedien »Den perfekte mand. En selvbiografi« (2009). Opfølgeren, »Sort hund« (2012), var til gengæld fortænkt og uforløst. Det kan man ikke sig om »I virkeligheden«. Den er særdeles vellykket, både stilistisk, sprogligt og eksistentielt. Væk er det meste af den ironi, der gjorde »Sort hund« til en fjollet affære, i stedet skriver Munkgaard med en cool inderlighed. Det klæder ham, og resultatet er en begavet og vedkommende samtidsroman.

Forfatter: Torben Munksgaard Titel: I virkeligheden Sider: 304 Pris: 299,95 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof