Stephen Kings nye roman er for folk, der ikke lader sig skræmme

Stephen King er tilbage med en velskrevet og værdig fortsættelse af »Ondskabens Hotel«.

Inden i enhver alkoholiker sidder en lille djævel og suger alt liv ud af både den fordrukne og dennes nærmeste. Akkurat ligesom den vampyrlignende gruppe af landevejsfarne, De Sande Forbundne, suger sjælen ud af børn og unge med særlige evner i Stephen Kings ferme fortsættelse af »Ondskabens Hotel«, »Doktor Søvn«.

Omgivelserne mister i enhver henseende sig selv, mens de evigt tørstige slubrer løs og fortsætter deres endeløse vandring som tomme menneskelignende hylstre uden ret megen empati eller sympati for andre eller andet end deres egne behov.

Det er i korte træk essensen af »Doktor Søvn«, men som det er tilfældet med King, ligger der altid flere lag i historien. Romanen er med andre ord ikke bare en vampyrgyser eller en fjollet voksen-fantasy.

Det er en velskreven samtidsfortælling med stigende uhygge og overnaturlige elementer, der nok ligner splatter-platheder, men som reelt er grusomme metaforer på blandt andet alkoholisme, egoisme og det moderne samfunds kynisme. King er siden »Ondskabens Hotel« blevet ældre, klogere og alkoholafvænnet, og det bærer bogen positivt præg af.

Handlingen tager sit udgangspunkt i den lille dreng Dan, der sammen med sin mor overlevede uhyrlighederne på The Overlook Hotel i Kings internationale gennembrudsroman, der efter Stanley Kubricks filmatisering nok mest huskes som »The Shining«.

Dan er blevet voksen, men hans liv har været præget af opvæksten med den alkoholiserede far, oplevelser på The Overlook og egne overnaturlige evner. Dan kan »skinne«, dvs. han kan ikke blot kommunikere med andre »skinnere«, han kan også træde ind i og bytte åndelig plads med dem. Det er i længden ikke nogen ønskværdig egenskab, og han synes nærmest prædestineret til et liv som alkoholiseret slagsbror.

En traumatisk begivenhed med en ung kvinde og hendes lille søn samt stigende åndelig kontakt med en ukendt pige får ham imidlertid omsider på vandvognen. Han flytter til en lille flække ved Rocky Mountains, får job som først altmuligmand i en turistattraktion kaldet Lilleputbyen og senere på det lokale hospice, hvor han med tiden bliver kendt som manden, der hjælper de døende behageligt over på den anden side, deraf kaldenavnet Doktor Søvn.

Det naturlige overtages af det overnaturlige

Den unge pige Abra – som i Abracadabra eller en af figurerne i Steinbecks »Øst for paradis« – kan skinne mere end nogen anden, og da gruppen af gamlinge, De Sande Forbundne, får færten af det, er hun i fare. Dan og Abra får fysisk kontakt med hinanden, han hjælper hende, og hun hjælper ham, og i kulissen står stærke drabanter som den skønne italienskfødte poet af en oldemor, Concetta, den gamle hus- læge og afdøde ånder.

Støt og roligt stiger spændingen på ægte kingsk maner, det hverdagsagtige og naturlige overtages af det overnaturlige, og det sunde kæmper mod det usunde, så det gode bliver ondt og det onde endnu værre.

»Doktor Søvn« er for folk, der ikke lader sig skræmme (heller ikke litterært) af spøgelser, men går efter magi, mening, makaberhed og morskab i én og samme velskrevne fortælling. Vel er det populært – det er også pokkers vellykket og noget så sjældent som en stærk og veloversat efterfølger til en stor succes.

Titel: »Doktor Søvn«.

Forfatter: Stephen King. Oversætter: Jakob Levinsen. Sider: 545. Pris: 299 kr.

Forlag: Hr. Ferdinand.

Læs et uddrag fra romanen her