Snerpet sex-undervisning

Maise Njor og Nicoline Werdelin har, utroligt nok, lavet en bornert børnebog om et stadig ømtåleligt emne.

Fold sammen

»Er det her, der bliver bollet?« er den friske titel på Maise Njor og Nikoline Werdelins højtlæsningsbog om et af livets store spørgsmål for børn. De to kvinder kendes ellers for deres lettere skæve syn på tilværelsen, Njor står bl.a. bag voksenudgivelsen »Du ser træt ud, skal jeg holde dine bryster?« og Werdelin kendes blandt meget andet som tegner til striben »Homo Metropolis«, der i skarpe streger udleverede urbane voksnes liv og lyster.

Derfor skaber den friske titel og de to kvinder en vis læserforventning om, at her vil der blive gået til makronerne på en klar, munter og utvetydig måde. At bogen ville være den nutidige pendant til tidligere børnelitterære titler, som fx Liller Møllers sjove og afklarende billedbog »Sådan – får man altså børn!« fra 1992.
Desværre får man noget ganske andet. Den direkte gåen-til-sagen-tone findes kun i titlen og ingen andre steder i bogen. Og sandsynligheden for, at børn bliver mere forvirrede end afklarede af denne bog, er stor.

Det handler om en familie med mor, far, storesøster Marie, 8 år, og lillebror Frederik, 5 år. Den åbner ved morgenbordet, hvor børnene bliver overraskede over, at mor ikke er ved at blive fed, men er gravid. Billederne viser dog en meget gravid mor, så ville en pige på 8 ikke have afluret det noget før? Historien centreres herefter om »den lille ny« og om det store spørgsmål »hvordan?«.

Teksten fremstår som en sludrende ordmasse, der taler rundt og rundt om emnet, utroværdigt lagt i munden på Marie. Når emnet så endelig berøres i teksten, viser billedsiden en detaljeret udvikling af fosteret. Kun én tegning viser mor og far uden tøj på, men viser ingen kønsorganer, ej heller mors bryster, som er skjult bag fars arm! Mere bornert og puritansk kan det vel dårligt være? Selv om tanken er at tage hensyn til børns blufærdighed, skal de vel se og forstå, hvad der foregår. Men måske er det de voksne, man vil skåne med denne pæne og mondæne bog.

Gennemgående virker illustrationerne uinspirerede og derfor uinspirerende. Og efter endt læsning trænger to spørgsmål sig på: Hvad er meningen med denne bog? Og hvem er egentlig målgruppen?