Smærup skriver om livsfasens tøven

Jens Smærup Sørensens nye bog rummer stor novellekunst

Jens Smærup Sørensen i sit hus på Mors. Fold sammen

Det er fristende at slå det fast: De tre meget forskellige, men hver især fornemme Jens Smærup Sørensen-fortællinger, der er samlet til Gyldendals julebog 2016, og som samtidig er sendt i boghandelen på helt traditionel vis, dukker ganske enkelt op her ved slutningen af året som en udsøgt ekstra gave.

De to af novellerne i Smærup Sørensens trefløjede bog har tidligere været offentliggjort, mens den tredje og største er helt ny. Til et tema-nummer af tidskriftet »Bibliotek for læger« med overskriften »Medicin og skønlitteratur« har Smærup Sørensen skrevet »Mesotheliom« – ordet er latin for lungehindekræft - om en journalist, der sætter en slags punktum for sit liv med en artikel om det hospice, hvor han venter på døden. Der er en nærmest åndeagtig lethed og samtidig afklaret alvor i fortællingen om at møde døden med den form for overskud, der også kan bryde igennem som et let skævt smil ved opdagelsen af, at artiklen er blevet placeret på forsiden af tillægget Livsstil. Et stilfærdigt eksempel på den fint afstemte humor, der midt i alvoren kan trives hos Smærup Sørensen.

Til påske-antologien »Gennem den sorte sky« fra Kristeligt Dagblads Forlag skrev Smærup Sørensen novellen »Imvas«, der er skrevet ind i en dialog med Lukas-evangeliets beskrivelse af mødet med den genopstandne Jesus på vejen til Emmaus. »Han er her«, lyder i al sin knaphed den altafgørende sætning i fortællingen, der bygger oven på den bibelske grundtekst og åbner for det lange perspektiv.

Der er død og opstandelse og en imponerende demonstration af forfatterens beherskelse af meget forskellige stemmer i de to tidligere offentliggjorte fortællinger, men bogens absolutte hovedstykke er novellen »Hendes nye dag« om den 62-årige på enhver måde velbjærgede tandlæge Hjørdis, der har solgt sin praksis og står over for valget af en ny retning i livet. Skal hun definitivt vælge tilværelsen som pensionist, dyrke sin have og drikke formiddagskaffe med hushjælpen? Skal hun bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og fortsætte med at ordne tænder på nedsat tid, eller skal hun måske bryde med vaneægteskabet og sin temmelig fjerne jurist-mand og genoptage forbindelsen med en gammel gymnasiekæreste? Hvilken retning skal hendes nye liv tage? Valgsituationen og det eksistentielle dilemma ved overgangen til en ny livsfase er tidstypisk, og læst i forlængelse af en af forfatterskabets tidligere noveller, »En mands dag«, understreger fortællingen med den kvindelige synsvinkel Jens Smærup Sørensens helt særlige evne for at skrive et samspil frem mellem overordnede samfundsmønstre og individuelle livshistorier.

Når forfatteren samtidig så suverænt formår at komprimere blandingen af social velbjærgethed og en livsfases tøven og uro i nogle få linjers anslag til en aftenstemning, er der tale om stor novellekunst:

»Hun dækkede op på terrassen. Solen havde rundet gavlen. Der var skygge. Havemøblerne havde allerede sluppet hele dagens ophedning. Den stille, lune luft lagde sig ligesom ømt og betænksomt over haven, de udmattede blade og blomster strakte sig velbehageligt, og et øjeblik dér, i en lydløshed, lød alt i verden som et stort taknemmeligt suk.«

Titelnovellen i »Hendes nye dag« er et klart mesterstykke.

Hvad: »Hendes nye dag«. Sider: 122. Pris: 150 kr.
Hvem: Forfatter: Jens Smærup Sørensen. Forlag: Gyldendal.