Signe Brønseruds debut er en roman om håndværk, kunst og følelsernes forviklinger

En klaverstemmers verden kommer tæt på i "Om et klaver", der leverer anslaget til noget sympatisk og stilfærdigt indtagende.

Forfatter Signe Brønserud, som er aktuel med sin debutroman »Om et klaver«. Fold sammen
Læs mere

Det gælder om at ramme tonen rent!

Det er det ufravigelige krav i klaverstemmerens verden, og sådan kan kravet til Signe Brønseruds debutroman »Om et klaver« også med rimelighed sammenfattes. Signe Brønserud dimitterede i 2008 fra Forfatterskolen, og nu har hun altså skrevet en roman, som tilsyneladende står i dyb gæld til nogle optegnelser, hendes klaverstemmer-far har nedfældet i perioden 1990-1993 om at bygge sit eget klaver helt fra bunden.

Romanens klaver står plantet i et krydsfelt mellem kunst og håndværk, og Signe Brønserud, der også er udlært som syerske, er i sin roman klart optaget af spørgsmålet om forholdet og samspillet mellem den håndværksmæssige kunnen og den kunstneriske nyskabelse. I en central passage kan bogens hovedperson, klaverstemmeren Henning, gøre sig sine overvejelser:

»Og så slog det mig pludselig under arbejdet; hvis nu jeg byggede et klaver? Hvis nu jeg gjorde dét til en levevej? Jeg skulle mene, jeg har forudsætningerne, jeg ved alt om opbygning, funktion og mekanik, jeg kender alle delene, et klaver er sammensat af, alle materialerne. Her går jeg rundt og forsøger at redde det håbløst forfaldne, det uoprettelige, gamle uduelige, udtjente klaverer, i stedet for at skabe noget nyt og bidrage med noget væsentligt.«

Håndværksmæssige detaljer og lidenskab

Skildringerne af arbejdet med at bygge et klaver gennemfører Signe Brønserud med tydelig respekt for de mange håndværksmæssige detaljer og med fin sans for de lidenskaber, der driver den krævende og komplicerede proces frem. Den nøjeregnende omhu i omgangen med håndværket er et af romanens særlige greb:

»Endvidere skal bredden på stemmestokken være lidt større for at give bedre plads til nagleforingerne, det øger samtidig klangkassens bredde. Hvad det betyder for klangen, er endnu svært at bedømme.«

Men klaveret står nu ikke alene i romanen. Ved siden af temaet »håndværk kontra kunst« har den lille roman et spor, der handler om de menneskelige relationer i klaverets skygge et sted i den danske provins.

Sympatisk og stilfærdig indtagende debutroman

Henning har en ven, der er kordegn, og som altid har været det lokale kors stolthed, og mens Henning har ladet »hverdagens inerti« holde sammen på tilværelsen, har vennen Mogens foretrukket »tilfældighedernes troløshed, nuets luner, øjeblikkets tilfredsstillelse«.

Ved siden af Henning og Mogens optræder Elise og hendes søn Robert med alle de ubesvarede spørgsmål, de repræsenterer i de to venners tilværelse, og som ikke mindst trænger sig på, efter at Mogens er død. Er Henning og Elise overhovedet i stand til at finde ud af det sammen?

Det er stort set dette ret overskuelige antal tangenter, Signe Brønserud spiller på i sin roman. Kompositionen er enkel for ikke at sige spinkel, og fortællingen står og falder med forfatterens evne til at ramme de følelsesmæssige forviklingers tone uden mislyde. Det lykkes ganske fint for hende det meste af vejen, og anslaget til en sympatisk og stilfærdigt indtagende debutroman er der tydeligt nok, men et præg af etude er der stadigvæk over Signe Brønseruds klaverstykke.

Titel: Om et klaver. Forfatter: Signe Brønserud. Sider: 136. Pris: 180 kr. Forlag: Gyldendal.