Seks stjerner til Hemingways jagt- og fiskerilitteratur

Anmeldelse: Ernest Hemingways forkærlighed for jagt på småt og stort – fra brølende kuduer til sværdfisk – udfoldes i widescreen med en samling prosatekster, der har hår på brystet, men ikke mindst helt stille lyriske momenter.

Ernest Hemingway på en af sine Afrika-safarier. Foto: AP Fold sammen
Læs mere

For mange, der ikke er fortrolige med Hemingways litteratur, fremstår han som et maskulint livsstilsikon, der brugte hele verden som sin tumleplads og som skød de dyr, han havde lyst til. Det er ikke helt forkert, men nu heller ikke hele billedet. Og begge dele bekræftes overbevisende i denne samling af prosatekster om jagt og fiskeri klippet sammen af forfatterskabets oeuvre – fra noveller, romaner og magasinartikler.

Denne anmelder havde sine vrantne forbehold før læsningen. Var dette ikke endnu et udslag af denne rastløse tilbøjelighed til at shoppe rundt i kulturen og kun plukke i pynten, ikke komme længere end til hits og højdepunkter af hvad som helst, som når man kun vil høre adagioerne – de smukke, langsomme satser – og efterlader det væsentlige og ikke lige indlysende som affald på festpladsen? Jo måske, men det virker.

Selvinterview og passionen for jagten

Vi er med fra Francis Macombers løvejagt til gamle Santiagos ulige kamp med en mægtig stribet sværdfisk. Netop »Den gamle mand og havet«, der var medvirkende til at udløse Nobelprisen i 1954, er en storslået metafor fortalt med gammeltestamentlig styrke om menneskets ulige kamp med livet, som, i dette tilfælde Santiago, på forhånd er dømt til at tabe. Men Santiago gør det værdige og tager kampen og vinder også én omgang, før han går sit nederlag i møde. Fortællingens rækkevidde får vi her kun i et glimt. Lag går uvægerligt tabt, når teksterne sakses, tages ud af én sammenhæng for at blive anbragt i en anden, men der opstår også en ny energi og et nyt drama med forfatteren som hovedperson.

Hemingway foretog to store Afrika-safarier, én i midten af 30erne og en anden 20 år senere, i et klip fra »Afrikas grønne bjerge« (1934) bekender den unge forfatter (i et interview med sig selv):

»Hvad er Deres mål?«

»At skrive, så godt jeg kan, og lære, så længe jeg lever. Og på samme tid nyder jeg livet og er godt tilfreds med det.«

»Og med at gå på kudujagt?«

»Ja. Med at gå på kudujagt og med meget andet.«

Og om Afrika siger han senere:

»Her var der vildt og masser af fugle, og jeg kunne lide de indfødte. Her kunne jeg skyde og fiske. Det og så at skrive og læse og se film, var det eneste, jeg brød mig om.«

Den 550 sider store bog er sat sammen af to bøger; »Hemingway on fishing« (2000) redigeret af litteraturforskeren Nick Lyons, og »Hemingway on hunting« (2001), redigeret af Hemingways barnebarn, Seán Hemingway, og her udfoldes i widescreen passionen for jagten og det tilhørende drama i prosatekster, der har hår på brystet, men ikke mindst også helt stille lyriske øjeblikke, når Hemingway er efter ørreder, der løber linen ud, og springende både hvide og stribede sværdfisk. Og han retter lige sanset og fokuserer sigtekornet mod ænder, skovsnepper, perlehøns, zobelantilope, kudu, næsehorn, leopard, løve og elefant. Men også udenomssnakken er med. De lange samtaler, der er helt afgørende.

Læsere af Hemingway vil genkende mange klip og også nyde gensynet, men derudover er her uddrag fra mindre udbredte tidsskriftartikler, som Hemingway skrev en række af mod klækkelig betaling. Forfatteren var stjerne i sin egen levetid og fik stjernehonorarer.

En artikel i magasinet Esquire fra 1936 tager os eksempelvis med ud på Goldstrømmen. Her har en sværdfisk netop bidt på:

»Spyddet, hovedet, finnen og skuldrene plasker op af vandet, og man hører det klik, lukkemekanismen giver, idet linen glider ud, og det lange lineslag hvisler gennem vandet, idet fisken vender sig ... Den tunge fiskestang bøjes ned mod fisken, og hjulet hviner som et savblad, sværdfisken springer i en smuk, lang bue, skinnende som sølv i Solen, og med lavendelblå striber, og når den dykker ned i vandet, rejser den en søjle af skum som en granat, der eksploderer. Så kommer den op igen i et brølende skumsprøjt, og nok engang ...«

Fra en artikel i Look får vi dette sprøde blik ind i lejrlivet fra hans anden store Afrika-safari i 1954:

»Efter at Solen er gået ned, og bålet er lagt i lejren, plejer man at sidde et stykke tid og diskutere dagens begivenheder og lægge planer for den følgende dag med sin hvide jæger og sine ledsagere. Man får et moderat kvantum spiritus og bader så i et lærredsbadekar med vand, som er blevet varmet på køkkenilden. Bagefter får man en drink til og venter på, at middagen skal blive serveret. Efter middag går man til ro i en seng, som er dækket af et moskitonet og sover eller ligger vågen og lytter til lydene af dyrene indtil en halv time før solopgang, hvor man bliver vækket af sin personlige boy, der bringer te ...«

Jagten kan begynde.

Den danske udgave er forsynet med et forord af tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen, der bl.a. fortæller om sit eget passionerede forhold til lystfiskerlivet og om fornøjelsen ved også at læse om det. Og han fortæller om sit møde med Jack Hemingway, der var forfatterens ældste søn, og som interesserede sig for fluefiskeri og skrev om det.

Titel: Hemingway om jagt og fiskeri. Forfatter: Ernest Hemingway Oversættelse: Poul Borum m.fl. 559 sider. Vejl. pris: 300 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof.