Samtalens statsminister

Thomas Larsens bog om Lars Løkke Rasmussen giver indblik i statsministerens samfundssyn og syn på moderne politik, som der sjældent gås i dybden med i den daglige nyhedsdækning.

Thomas Larsens samtaler med Lars Løkke Rasmussen giver indblik i sider af statsministeren og hans samfundssyn og syn på moderne politik, som der sjældent er lejlighed til at gå i dybden med i den daglige nyhedsdækning. Fold sammen

Thomas Larsens nye bog har som undertitel: »Samtaler med statsminister Lars Løkke Rasmussen«. Men den kunne lige så godt have heddet: »Lars Løkke Rasmussen - samtalens statsminister«. Bogen demonstrerer nemlig meget fint, hvordan Danmark med Lars Løkke Rasmussen har fået en helt ny type statsminister. En statsminister, som i alt, hvad han foretager sig, lægger megen vægt på at samtale med og lytte til andre mennesker.

Mens forgængeren Anders Fogh Rasmussen benyttede sig af kontraktpolitik og drejebøger for, hvilke konkrete politiske initiativer, der skulle tages, mener Danmarks nuværende statsminister, at moderne politik skal føres på en helt anden måde.

Overordnede mål

Lars Løkke Rasmussen betoner vigtigheden af først at fastlægge nogle overordnede mål (for eksempel »I Danmark skal risikoen for at blive udsat for en forbrydelse være blandt de laveste i Europa«), hvorefter den konkrete politik til opfyldelse af disse mål løbende skal udvikles og justeres, blandt andet gennem samtale med andre mennesker. Det er ifølge statsministeren ikke sikkert, at den konkrete politik, der skal til for at nærme sig målenes opfyldelse, er den samme i dag, som den vil være om et år eller om tre år. Fordi både det danske samfund og verden omkring os hele tiden forandrer sig.

Dette er blot ét af mange eksempler på, hvordan Thomas Larsens samtaler med Lars Løkke Rasmussen giver indblik i sider af statsministeren og hans samfundssyn og syn på moderne politik, som der sjældent er lejlighed til at gå i dybden med i den daglige nyhedsdækning. Derfor er bogen værdifuld. Den giver et meget bredere og mere nuanceret billede af statsministeren og hans argumenter for at gøre, som han gør, end vi ser til daglig.

Personlige erfaringer

Sideløbende med redegørelsen for statsministerens syn på det moderne danske samfunds udfordringer, og hvordan de skal løses, fortæller bogen den nyeste danske politiske historie set med Lars Løkke Rasmussens øjne. Hovedvægten ligger på tiden efter regeringsskiftet i 2001 - og især på det seneste halvandet år siden statsministerskiftet.

Men der trækkes også tråde helt tilbage til Lars Løkke Rasmussens personlige erfaringer med dansk politik fra perioden, hvor Poul Schlüter og Uffe Ellemann-Jensen stod i spidsen for det borgerlige Danmark. På denne måde får man et glimrende indtryk af den historiske baggrund for, at Lars Løkke Rasmussen har udviklet de holdninger, som han forfægter i dag.

Bogen er anderledes og forfriskende i forhold til mange af de politiske biografier, der er udgivet i de senere år, med sin hovedvægt på præsentationen af statsministerens politiske visioner og ideer og ikke mindst argumenterne bag og en tilsvarende mindre vægt på det rent biografiske.