Sår i sjælens kød ...

Cover Fold sammen

Man kan se bogens enkelte scener for sig. Som var den en film, hvor der på én gang er sprudlende humor og kig til afgrunde. Katrine Marie Guldagers nye roman, »En uskyldig familie«, er filmisk, og det filmiske er ikke tilfældigt, for romanen er blevet til i samarbejde med filmproducenten Peter Aalbæk Jensen, der lavede forskellige benspænd, herunder et krav om, at romanen skulle foregå i Svendborg. Til gengæld købte han på forhånd filmrettighederne!

Man spørger umiddelbart sig selv, om en forfatter kan arbejde med en sådan fast ramme, men resultatet viser til fulde, at det kan være en fordel, ja, ligefrem ansporende at have et bestemt udgangspunkt for fiktionen. Det er set før i litteraturen. Man fornemmer, at benspændene frigør, for Katrine Marie Guldager skaber sit helt eget univers, med den karakteristiske fortællestemme, som man kan blive helt afhængig af, når man har været opslugt af hendes Køge-krønike i seks bind.

Den nye roman er på samme tid en fornyelse i forhold til krøniken og en fordybelse. En indlevelse i finansmanden Frederiks udvikling og sårbarhed og et blik til »familiens mørke undergrund«. Det er blevet Katrine Marie Guldagers speciale at trække gardinerne fra, så man skiftevis ser den enkeltes afhængighed, klaustrofobi og fremmedfølelse i familien, og med fin psykologisk indlevelse har forfatteren i sin nye roman fokus på barndommens uudslettelige oplevelser og svigt.

Samtidig mærker man en ny dynamik her, sammenlignet med Køge-krøniken, for vi får beskrevet meget forskellige miljøer. Vi er med, når Frederik er hvirvlet ind i det arbejdsomme og hektiske liv i London og New York, hvor han arbejder i Goldman Sachs, og vi mærker tyngden, når han, efter et sammenbrud, er tilbage i sit barndomsmiljø – det, han opfatter som »nedstigningen til Svendborg«. Frederik er begavet og stræbsom, præget af periodisk storhedsvanvid og af en problematisk opvækst med en far, der aldrig er trådt i karakter, og en mor, som mere er i kontakt med egne behov end børnenes. Og som det hedder i bogen. »Ingen forlader barndommens rum uden sår i sjælens kød.«

Frederik føler sig fremmedgjort i familien, men han har et bånd til søsteren, der er selvopofrende sognepræst i Svendborg. Hans grundlæggende problem er, at han ikke stoler på rigtigheden af sine følelser, han er kommet for langt væk fra sig selv, men han møder en kvinde, med hvem han finder nye muligheder.

Man mærker, at Katrine Marie Guldager har fundet ny skriveglæde ved at dykke ned i forskellige verdener og ved at undersøge baggrunden for handlemønstre og psykologiske mekanismer. Her er både overblik og spændstighed, og det filmiske, fordybelsen og fortællingens fremdrift flettes fint sammen. Man kan kun håbe på en fortsættelse.

Hvad: En uskyldig familie

Hvem: Forfatter: Katrine Marie Guldager.

Sider: 304. Pris: 300 kr. Forlag: Politikens Forlag.