Rowling skriver stilsikker krimi

Harry Potters mor, J.K. Rowling, har under pseudonymet Robert Galbraith skrevet en velkomponeret, stilsikker og underholdende bog om klasseforskelle, mord, magt og misundelse.

J.K. Rowling Fold sammen

Man behøver ikke være en stor ynder af Harry Potter-bøgerne for at lade sig forføre af J.K. Rowlings litterære voksenunivers. Hendes alter ego, Robert Galbraith, klarer det ganske godt for hende. Under dette – ifølge hende selv alt for tidligt afslørede – pseudonym leverer hun en højkvalitets-krimi, der viser, at hun er en forfatter med mange talenter og stort overskud.

»Gøgens kalden« er en klassisk britisk kriminalroman med få voldsscener og desto flere finurlige og labyrintiske opklaringsveje, hvor læseren lokkes med som detektiv, og uoverensstemmelser og unøjagtigheder er nøje gennemtænkte ledetråde til den endelige opklaring. Det er Agatha Christie, Conan Doyle og Wilkie Collins i nutidige rammer, hvor både klasseforskelle, krigen i Afghanistan, korruption og kærlighed sætter scenen for et drama om den et-benede privatdetektiv Cormoran Strikes opklaring af omstændighederne omkring en gudesmuk topmodels formodede selvmord.

Politiet har lukket sagen, men adoptivbroren til den afdøde Lula Landry, også kaldet Cuckoo – Gøg – er uenig i teorierne om søsterens forudgående depression og henvender sig derfor til Strike og beder ham undersøge sagen nærmere. Der er brug for pengene i det lille detektivbureau, så Strike kaster sig – i begyndelsen en anelse forbeholden – over sagen.

Han opdager dog hurtigt, at der er flere ting i politiets efterforskning, der lader meget tilbage at ønske, og med hjælp fra sin aldeles effektive sekretærvikar, Robin, skræller han lag på lag af løgne og fortielser om jalousi, magt, fødsel og død. Og lige præcis spørgsmål om ophav og rødder spiller - som i Harry Potter-bøgerne - også en rolle i Rowlings set-up, hvor både den døde models biologiske aner og Strikes af offentligheden kendte, men for ham selv fremmede far er brikker i centrale konflikter.

Sideløbende med opklaringsarbejdet forsøger Strike at finde sig selv i sin nye tilværelse som et-benet eks-soldat, eks-kæreste og ikke særlig ekstravagant knoldesparker. Han bevæger sig mere eller mindre elegant ud og ind af et stramlæbet londonsk upperclass-miljø, ny-rige jett-set locations og forsumpet fattigdom, og Rowling formår at spidde det hele med både humor, indsigt og bid.

Uden at synke ned i omklamrende og småkvalmende hverdagstrivialiteter, som mange andre krimiforfattere har tendens til, vokser der troværdige og sympatiske figurer ud af Rowlings farverige, men dog distancerede portrætkunst. Alene det let kejtede og langsomt voksende venskabs- og måske mere-forhold mellem Strike og hans unge vikar er sublimt.

»Gøgens kalden« er frydefuldt godt skrevet og ligeså skønt oversat af en af landets bedste oversættere, Agnete Dorph Stjernfelt. Denne anmelder glæder sig allerede til næste bind, i blind forventning om, at Galbraith og Strike bliver ved hver deres læst og ikke følger skurkens dårlige råd om, at privatdetektiven skulle droppe detektivarbejdet og blive fantasyforfatter i stedet. Den slags må Rowling klare ...

Forfatter: Robert Galbraith Titel: Gøgens kalden Oversat af: Agnete Dorph Stjernfelt Sider: 480 Pris: 300 kr. Forlag: Gyldendal