Roman er en mesterlig mosaik

Jeppe Krogsgaard Christensen mestrer antydningens kunst i sin sanselige københavnermosaik »Åben himmel«.

Jeppe Krogsgaard Christensens roman »Åben himmel« udspiller sig i København i sommeren 2011, hvor Danmark blev ramt af skybrud. Arkivfoto: Bax Lindhardt Fold sammen

Der findes skønlitterære forfattere med ambitioner om at skrive så små bøger som muligt. Minimalister kaldes de, og deres største udfordring er at få teksten til at hænge sammen andre steder end i bogens ryg. Kun det væsentligste er der plads til i minimalistens jagt på den skarpe historie, og derfor er det op til læseren at fortolke antydninger og udfylde de huller i teksten, forfatteren efterlader.

Jeppe Krogsgaard Christensens »Åben himmel« er noget nær et skoleeksempel på, hvordan det kan gøres. Romanens 16 fortællinger udspiller sig i København i sommeren 2011, hvor Danmark blev ramt af skybrud. Hovedpersonen i den ene historie dukker op som biperson i en anden historie, ligesom de samme episoder opleves fra forskellige synsvinkler undervejs. Det kommer stærkt til udtryk i historierne om Tania. I den første af disse, »Tania«, gør hun sig klar til en date på Le Sommelier med en gammel kæreste, som hun har fundet på Facebook. Allerede i historiens indledende linjer, hvor hun forsøger at skjule »en lysende linje« ved øjenbrynet, aner man, at noget er galt. Da hun siden gemmer sig ude på restaurantens toilet, da han dukker op, står det klart, at Tania ikke kan skjule sit ar på sjælen lige så fermt som det, hun har ved øjenbrynet.I »Simon« følger vi siden parrets mail-korrespondance frem til mødet, der ender med, at han venter forgæves på Tania. »Hvad skete der?« runder Simon af med.

Mennesket er en ø

Det samme spørger læseren om flere gange andre steder i »Åben himmel«. Hvorfor har Nikolaj valgt at leve alene på Fugleøen i Sortedams Sø? Hvor er naboen henne, da Daina endelig banker på hos ham? Hvorfor kender taxachaufføren Navid ikke en sjæl, når han nu kender byens gader så godt?

For at få svar på, hvad der forhindrer folk i at komme i kontakt med hinanden, og hvorfor de vælger at isolere sig, skal der bladres, spekuleres og genlæses, og det gøres med stor fornøjelse hele vejen igennem. Omend med en vis forvirring, må jeg indrømme, i de to historier, der udelukkende består af dialog, som – får vi at vide i en tredje historie – er planket direkte fra filmen »Happiness«!

Disse indslag af gådefulde stiløvelser – samt gæsteoptrædener fra Arctic Monkeys og en yppig kvindelig dansk litteraturanmelder – ændrer dog ikke ved helhedsindtrykket af et stærkt portræt af de stille københavnere, hvis skrøbelige liv skjuler langt mere, end resten af os aner.

Med »Åben himmel« skriver Jeppe Krogsgaard Christensen intelligent og udfordrende litteratur, og takket være det sanselige sprog, som læsere af Berlingske er bekendt med, og det vellykkede minimalistiske anslag vælger jeg at runde op og kvittere med fem stjerner.

Tonny Vorm er forfatter og litteraturanmelder ved Information.

Titel: Åben himmel. Forfatter: Jeppe Krogsgaard Christensen. 164 sider. Gyldendal: Udkommer i dag.