Rejsende poet opdaterer rejseformen

Granatchok og iguaner møder grafiske arbejder af Tal R i Henrik Nordbrandts nye digtsamling.

»Jetlag« af Henrik Nordbrandt. Fold sammen
Læs mere

Henrik Nordbrandt er én af dansk litteraturs store rejsende. Hans forfatterskab er i enestående grad spændt ud mellem »opbrud og ankomster« - for nu at række ud efter en af hans egne tidlige titler.

I sin nye digtsamling, »Jetlag«, der kommer læseren i møde med en håndfuld vitale grafiske arbejder af Tal R, har den rejsende poet opdateret sin rejseform, Ægæerhavets skibe, »Naxos«, »Sappho« og »Knossos«, er blevet erstattet af luftrummets Boeing 747, og de græske øer og tyrkiske byer er skiftet ud med internationale lufthavne fra London til Miami. Digteren Nordbrandt er for alvor gået på vingerne.

Men udsigten fra jumbojettens vinduer kan læseren stadigvæk nikke genkendende til: »Solnedgange så korte/som en tændstiks flamme.//Man når lige at skimte/det man aldrig kan nå.« Her mødes på smukkeste nordbrandtske vis flyets hastighed med tidens gang og alderens hastige fremmarch.

I et interview op til sin 70-års-fødselsdag kastede Henrik Nordbrandt et blik på sit livs flyrejse og konstaterede, at han er født med granatchok, nemlig på netop den dag, da Shellhuset blev bombet. Et af digtene i »Jetlag« hedder simpelthen »Bombningen«, og som udtryk for en slags posttraumatisk stress leverer det sit bidrag til signalementet af en tidsoplevelse:

»Hvor mærkeligt at se ned på det land/hvor jeg pludselig huskede,/jeg altid havde drømt/om aldrig at skulle vokse op:/At se bomberne falde/mod en jord med et navn så sært/som Frederiksberg./Resten af historien kender I:/De bombede, de brændte og de druknede børn/og mig, en overlevende/fra første halvdel af forrige århundrede,/for altid baby.«

I flyvningens tegn

Henrik Nordbrandts nye digtsamling står i flyvningens tegn, og ordet jetlag med hele dets ballast af søvnløshed, hudløs irritabilitet og en tidsoplevelse ude af sync kendetegner den gennemgribende sindsstemning i bogen. Jetlag er ganske enkelt en tilstand lige til at træde ind i og identificere sig med for en digter, der har fremmedfølelsen og de idiosynkratiske reaktioner som en slags vedvarende energikilde.

»Naturligvis hader jeg at flyve«, kan forfatteren lakonisk konstatere, og et digt som for eksempel »Definitionen« er en demonstration af Nordbrandts suveræne greb om ubehaget ved at være spærret inde i en flykabine: »En flyrejse/er et mareridt af et fængsel/som ingen fantasi kan åbne/hvor du ikke skal gøre dig noget håb/om at møde venlige sjæle.«

Hele digtsuiten »Jetlag« er komponeret som en flyrejse over Atlanten med start, landing og medpassagerer og med klare referencer til Columbus’ opdagelse af Amerika og ikke mindst med en stribe frit flyvende associationer og erindringsfragmenter i håndbagagen.

Aversionerne mod den amerikanske livsform bliver med eftertryk luftet undervejs mod »det vidunderlige land/Costa Rica«, mens iguanerne, de øgler, der et par steder stikker hovederne frem og tager ordet, næsten som en invitation til billedkunstneren Tal R, betragtes med en slags sympati.

Humoren trives

Måske er det i iguanernes ånd, at en vis ordknap enkelhed præger en del af digtene, som også dyrker de ritualiserede gentagelser og opremsninger med variationer næsten som dengang, der var noget, der hed systemdigtning: »En flyrejse/Et væk/En flyrejse væk, bliver du væk//Et væk/En flyrejse/En flyrejse er et væk, der ikke vil gå væk.«

Det ligner en form for ny verden, der bygges op fra grunden. Eller er der snarere tale om en udflugt til helvede?

Et iøjnefaldende og bemærkelsesværdigt element i »Jetlag« er den humor, der trives og åbenlyst finder sig til rette i digtene, både når Nordbrandt skriver om mormorens hus, der »står midt i en kæmpestor, uhyggelig skov/i den skrækkelige by Virum«. Og når »Galskaben« karakteriseres med kendermine: »Det er med galskab som med violin:/Man må øve sig.«

»Jetlag« har sine magiske linjer og sine subtilt selvironiske og underholdende øjeblikke, men det er ikke den digtsamling med flest uforglemmelige Henrik Nordbrandt-digte. I et af vores allerstørste lyriske forfatterskaber har »Jetlag« lidt mellemlandingens karakter.

Titel: Jetlag. Forfatter: Henrik Nordbrandt. Med grafiske arbejder af Tal R. Sider: 52. Pris: 188 kr. Forlag: Brøndum.