Rå realisme lister sig ind i børnelitteraturen

To skånselsløse skildringer af de yngste unge er svære at ryste af sig.

Illustration fra »Elin under havet« Fold sammen

Den raspende rå realisme har for alvor vundet indpas i børnelitteraturen. Den stak en tå frem i Anita Krumbachs børneroman »Et mærkeligt skib« fra 2010 efter at have domineret de bedste romaner for de ældste unge i en årrække. Hovedpersonerne i to nye romaner, Glenn Ringtveds »En god dreng« og svenske Sofia Malmbergs »Elin under havet« befinder sig midt mellem barndom og ungdom, men det, de udsættes for, er hverken »egnet« for børn eller unge.

På forsiden af Ringtveds romans står der: »Det er svært at være god, når man hader hele verden.« Og Jonas fra 6.a. er da også svær at holde af, men han har ikke haft mange chancer. Han kender ikke sin far, moren drikker, han har været i familiepleje, og da det seneste plejepar skal skilles, anbringes han på institutionen Hellested langt fra alt. Jonas plasker rundt i en nedturssump, der hiver ham længere ned, uanset hvad han gør. Alle, selv hans voksne rollemodel, svigter ham.

»Jeg svømmer godt. Det er det eneste, jeg er rigtig god til,« siger han. Det er også den egenskab, der kommer til at gøre en forskel - et stykke tid. Da Andreas fra klassen er ved at drukne, redder Jonas ham. Men selv om det kortvarigt giver Jonas en bedre status i rollen som helt, ændrer det ikke grundlæggende ved hans tilværelse.

Ringtved skriver skånselsløst ærligt i et lysende klart og enkelt sprog. Stilen er dagbogsagtigt intim, men ikke en eneste person udstilles. Her dømmes ikke. Forfatteren overlader til læseren at drage konklusioner. Til sidst åbner Ringtved for, at Jonas måske får det bedre, uden at lave en jukset, ulogisk udgang på historien. Det er godt gået.

Hovedpersonen Elin i Malmbergs sort-hvide grafiske debutroman er bundløst ensom. Uden venner og alene med en mor, som snarere afviser end opmuntrer hende. Kort sagt er hun et let offer for den, der viser hende en smule venlighed. Elin vil gerne gå til karate og efterlyser en klub på nettet. En træner svarer hurtigt og tilbyder hende gratis træning – på visse betingelser. Og ja, han er pædofil. Ikke nok med, at hun misbruges fysisk, han laver også et mentalt overgreb, da han siger, at hun i et tidligere liv var et ondt og ækelt menneske: »Og en del af det monster sidder stadig i dig.«

Denne ædende ondskab beskriver Malmberg nænsomt og næsten ordløst i en effektiv og let mangaagtig tegneseriestil, hvor virkelighed og fantasi flyder sammen. Almberg lader således Elin udkæmpe sin frigørende mentale kamp i en symbolfyldt drømmeagtige verden under havet. En yderst lovende debut.

5 stjerner
Forfatter: Glenn Ringtved. Titel: »En god dreng«. Sider: 141. Pris: 180 kr. Forlag: Gyldendal.

4 stjerner