Puls, drive og tophumor

Vellykket TV-serie »på bog« i den nye Genstart-serie

Udgangspunktet for den nye krimiserie »Genstart« er de tre barndomsvenner Mateus, Nick og Jonathan. Jonathan er en modelsmuk stræber og en klogeåge, Nick er en glad dreng med fart over feltet og en svoren vegetar, der scorer, pjækker og prøver stoffer, og Mateus er den mindste og mest uheldige, en tænksom type, der er med på den værste. Læg dertil en skøn pige, Liv, som alle tre efter tur forelsker sig i, og man har et klassisk oplæg for en ungdomsroman: tre fyre om én pige. Men Genstart har andre ting på programmet:

Det første bind »Gennem nattens gader«, skrevet af Ina Bruhn, åbner ved sommerferiens start. Nick modtages af de andre på Hovedbanen efter et år på efterskole i det jyske. Nu skal sommeren festes igennem, inden 1.g starter for alle tre. Men noget skurrer. Den sædvanlige tætte kontakt de tre imellem forplumres af Jonathan, der er mere end almindeligt arrogant og mystisk. Tilmed bliver han kæreste med Liv, som ikke mindst Mateus er skudt i. Jonathan researcher på en artikel. Om hvad, vil han ikke ud med, men da han først havner gennembanket på hospitalet, senere dukker op til en skolefest med skudsår i armen og så forsvinder sporløst, ændres dagsordenen for Liv, Mateus og Nick radikalt. Jonathan skal findes. Undervejs får de tre sendt mærkelige beskeder på Facebook om Jonathan fra én, der kalder sig Ikaros.

Forskellige fortællere
Dette er »set up’et« i første bind, hvor seriens stil og stemning skabes med Mateus’ fortæller-jegs gode selvironi. Bruhn er en gudbenådet replikfører og indlægger store mængder af stof til at trække på i de kommende bind, uden at det virker overlæsset, samt flere personlige dilemmaer. F.eks. opdager Jonathan, at hans far ikke er hans biologiske ophav. Det er et forrygende elegant, sikkert og spændende anslag til hele serien.

De tre bøger fortælles forskudt med et halvt år mellem hver historie og har hver deres hovedperson og fortællestemme. David Meinke leverer i bind 2, »Aberne«, Nicks jeg-fortælling med puls, drive og tophumor. Det er en ekspressiv klassepræstation at få Nicks mildest talt sammensatte figur, militante dyreværnsaktivister og den fortløbende, kronologiske fortælling til at hænge sammen.

Filmisk flow
I seriens bind tre, »Den røde sofa«, har Caroline Ørsums valgt at skrive om Liv i tredjeperson. Det skaber en distance og gør dette bind mindre stærkt end de andre. Temaet er drug rape (voldtægt af en person, der uden at vide det er påvirket af stoffer) men Liv er en nøgtern basketfreak med drøm om studielegat i USA og ikke just en tøs, man forbinder med det. Her et år efter Jonathan forsvandt, begynder Majse i Livs klasse i 2.g. Liv øjner en mulig veninde og trækkes med til events, hun ellers aldrig ville prøve. Men Majses rolle kommer til at fremstå kunstig, ikke mindst da hun efter rape-episoden forsvinder ud af historien.

Resultatet i bøgerne er et levende filmisk flow, hvor man ser det hele på sin indre skærm. Og selv om Jonathan er væk, er han yderst nærværende gennem de tre personer og forbliver seriens hovedperson. For hvor er han? Hvem er Ikaros, der sidder på sidelinjen og trækker i trådene, så Mateus, Nick og Liv pisker rundt på jagt efter Jonathan? Er det Jonathan selv? Er han på flugt, og i så fald fra hvad eller hvem? Måske på jagt efter sin biologiske far, men hvorfor skal det ske så gedulgt? Fortsættelse følger, men vi må vente til begyndelsen af november på bind 4. Afslutning og afklaring kommer først i 2010 med bind 5 og 6. Det er aldeles ulideligt, men præcis som var det en TV-krimi.

INA BRUHN: »Gennem nattens gader«. Genstart bind 1. 182 sider. 100 kr.

DAVID MEINKE: »Aberne«. Genstart bind 2. 150 sider. 100 kr.

CAROLINE ØRSUM: »Den røde sofa«. Genstart bind 3. 146 sider. 100 kr. Alle titler fra Høst & Søn.