Provojournalistik

Påtaget idioti er altid en god idé for en journalist, forudsat man husker at få substansen med.

Der er journalistisk vovemod i idéen om at angribe COP 15, klimatopmødet i København, som påtaget idiot. Hvilket Informations kunstkritiker, Michael Jeppesen, gør. Men projektet mislykkes desværre. Jeppesen bevæger sig som aktionsjournalist ind i forskellige kredse omkring topmødet. Ind i aktivistkredsen, ikke mindst. Samt i forretningskredse for varm luft, om man vil. Han agerer dertil i forklædning - som chauffør og tjener - i stjerneverdenen. Med et slapt venstrehåndstryk fra Richard Branson. Men aktionerne er perifere i forhold til emnets politiske alvor og substans. Kollega Mads Brügger skriver på bagsiden: »Michael Jeppesen har skrevet den bedste, skarpeste og sjoveste beretning om det største fidusnummer i vor tid.« Noget af en overdrivelse fra en åndsbroder. Jeppesen karakteriserer i bogen aktivistgruppen »The Yes Men« som provokunstnere, der »kun genererer omtale af kunstneren og en debat om, hvorvidt kunst skal provokere eller ej. Substansen er altid taberen.« Han taler dermed også om sig selv. Et tørt referat af redningen af Lars Løkke Rasmussen i sovende tilstand til sidst retter en anelse op på det.