På kattepoter

Børnebogsforfatteren Mette Hegnhøj har skrevet og tegnet en særpræget poetisk hybrid mellem børne- og voksenbogen.

For nogle måneder siden dukkede »Ella er mit navn vil du købe det?« op som en stak maskinskrevne løsark i en håndsamlet æske med elastik og indlagt poetsne, og nu udkommer så pigen Ellas efterladte noter som nydeligt indbundet bog med imiterede brugspletter på bindet. Ligesom en af den slags bøger, der kan stå på hylden i et anti­kvariat med glemte, forsømte eller måske ligefrem efterladte bøger i metervis.

Mette Hegnhøj, der er forfatteren bag den usædvanlige udgivelse, er uddannet ved Forfatterskolen for Børnelitteratur og har skrevet bøger som »Elvis & Otto«, »Møgungen« og »Små frø«, og nogle af børnebogsforfatterens greb er med til at gøre »Ella er mit navn vil du købe det?« til en anderledes sag. At gøre historien håndgribelig og lade den materialisere sig, også på det rent fysiske plan, er for eksempel et af de virkningsfulde børnebogsfif, som Mette Hegnhøj med held har overført til den mere traditionelle bogudgivelse. De små skrivemaskinetegninger, som udgør bogens illustrationer, er bare ét af eksemplerne på arbejdsmetoden, som også rummer klare mindelser om konkretismen, som den blandt andet blev praktiseret af en Vagn Steen med »Digte?« og hulbogen »Et godt bogøje« tilbage i 60erne og 70erne.

I al sin enkelhed og gådefuldhed består Mette Hegnhøjs hybrid mellem børne- og voksenbog af pigen Ellas efterladte noter, som de blev fundet i Privaten bag Antikvariatet i en æske under Ellas seng, og allerede med de oplysninger om tilblivelseshistorien på bagsiden af bogen sniger en stemning af lettere foruroligelse sig ind i fortællingen. Forfatterens bedrift er med helt simple ord og virkemidler at mætte atmosfæren med oplevelsen af adskillelse og ensomhed. Beskrivelsen af baglokalet bag antikvariatet er et fremragende eksempel på Mette Hegnhøjs evne til i en ekstremt reduceret form at skære ind til benet af et barns oplevelse af tab:

»Det er her, jeg er./I baglokalet bag antikvariatet./Ved bordet i midten./Bordet beklædt med aviser./Her er to stole (min og mors)./Her er en seng (min) i det ene hjørne./En seng (mors) i det andet hjørne./Mærkerne efter en seng i det tredje hjørne./Køkken i det fjerde.«

Mor har travlt med at »leve livet«

Note for note fortæller »Ella er mit navn vil du købe det?« den helt umiddelbart gribende historie om pigen Ella, der får en kat, Kattekismus, og mister den igen. Karakteristisk for den ordknappe stil er nogle linjers gradbøjning af savnet: »Uden kat efter med kat/er værre end/uden kat før med kat.«

At også Ellas far er væk, og at hendes mor har travlt med at »leve livet«, intensiverer bogens stemning af forladthed. Det er moderen, Ella mistænker for at stå bag kattens forsvinding, og hendes hævn går blandt andet ud over antikvariatets mange bøger, støvede, defekte, plettede, hjembragt fra utallige dødsboer. Poetsneen, de små runde papirstykker, der opstår, når en hullemaskine slippes løs på bogsiderne, falder tæt på antikvariatets gulv, mens Ella selv forlader siderne i »Ella er mit navn vil du købe det?«.

Foreningen af det meget konkrete og det stort set ikke-formulerede og hemmelighedsfulde skaber den ganske særlige tone i Mette Hegnhøjs poetisk suggestive og intenst stemningsfulde bog, der på kattepoter sniger sig helt derind, hvor det gør ondt i hjertet på læseren.

 

Titel: Ella er mit navn vil du købe det?

Forfatter: Mette Hegnhøj.

Sider: 184. Pris: 248 kr.

Forlag: Jensen & Dalgaard.