På flugt fra kommunismen i en MiG-jager

En ung nordkoreansk jagerpilot flygtede i 1953. Hans flugt og historien om Nordkorea brutale regime fortælles i Blaine Hardens nye bog »Den store leder og jagerpiloten.«

No Kum Sok, som i 1953 flygtede fra Nordkorea i et MiG-fly, mødes her med Richard Nixon. Fold sammen

Kommunismen lever stadig den dag idag. I Kina, Cuba, Vietnam og Nordkorea er der grusomme regimer, hvis ideologiske rødder rækker tilbage til det 20. årh.s kommunistiske ideologi og bevægelse. Den amerikanske journalist Blaine Harden fortalte om Nordkoreas umenneskelige kz-lejre i »Flugten fra Camp 14«, der udkom på dansk i 2015, hvor han berettede om en ung mands flugt til Sydkorea.

Nu fortæller Blaine Harden om en anden flugthistorie fra Nordkorea i sin nye bog »Den store leder og jagerpiloten«, nemlig om en piloten No Kum Sok, der i september 1953 under Koreakrigen fløj sit MiG-15 jagerfly til Sydkorea og undslap kommunismen og dets leder Kim Il-Sung.

Kim Il-Sung blev allerede i 1937 en kendt skikkelse i kampe mod Japan. Efter Anden Verdenskrig blev han en af Stalins loyale partisoldater og blev som leder af det kommunistiske Nordkorea Sovjetunionens trofaste marionet. Kim Il-Sung pressede Stalin for at få lov til at invadere Sydkorea og opnåede tilladelsen i juni 1950.

De nordkoreanske tropper var først succesfuld og de erobrede det meste af Sydkorea, men USA iværksatte derefter en intens modoffensiv, der bl.a. omfattede bombardementer af nordkoreanske byer. Sovjetunionen og Kina indsatte derefter fly og tropper i kampen på Nordkoreas side og forhindrede et total amerikansk succes.

Den unge No Kum Sok havde fra barnsben næret en beundring for USA, fordi han havde en far, som havde været en velhavende erhvervsmand, havde sympati for USA. Men efter den kommunistiske magtovertagelse lærte No, at han for at overleve måtte optræde som en fanatisk kommunist. Det gjorde han så overbevisende, at han fik lov til at uddanne sig som jagerpilot.

På flugt mod friheden i et MiG-fly

No Kum Sok fortæller i bogen, hvordan han lige fra starten ønskede at flygte til friheden. I fem år var han i luftkampe med amerikanske fly, men ifølge eget udsagn undgik han direkte konfrontationer. MiG-jagerflyet var Kim Il-Sungs håb om at vinde krigen. Amerikaneren frygtede flyet og ønskede et eksemplar, så de kunne studere det, men ifølge No Kum Sok, så fungerede jageren dårligt og man kunne roligt regne med, at selv ikke faldskærmen foldede sig ud, når man blev ramt.

Under en øvelse drejede No Kum Sok stik sydpå og landede i Sydkorea. Amerikanerne blev forbløffede, fordi de havde ikke opdaget ham på radaren. No Kum Sok vidste, at hans flugt ville få alvorlige konsekvenser for hans venner og kollegaer, men han flygtede, fordi han havde meget lidt familie tilbage, så de kunne ikke rammes af Den store Leders hævn. Hævnene ramte dog hans kollegaer på luftbasen og fem blev henrettet.

Amerikanerne forstod ikke, hvad der lå bag flugten. Der var udlovet en dusør på godt 1 million kr. til den jagerpilot, der flygtede med et MiG-fly og man troede, at No Kum Sok var ude efter pengene, men ifølge Blaine Harden anede No Kum Sok ikke, at der var udlovet en dusør og amerikanerne havde svært ved at forstå, at No Kum Sok eneste mål var friheden.

Siden forsøgte de amerikanske myndigheder at undgå at udbetale dusøren til No kum Sok, fordi præsident Eisenhower frygtede, at den slags dusører kunne få uheldige politiske konsekvenser.

Den specielle nordkoreanske kommunisme

Blaine Harden lægger stor vægt på de amerikanske bombardementer, som kostede tusindvis af nordkoreanske liv og som ifølge forfatteren var en propagandagave til Kim Il-Sung. Ifølge Baline Harden kostede bombardementer 20 % af den nordkoreanske befolkning livet og 85 % af landets infrastruktur blev lagt øde.

Kim Il-Sung benyttede krigen til egen fordel ved at udrense landets andre ledere og skabe det totalitære system, der har overlevet til den dag i dag. Han skabte en selvforsyningsideologi, det såkaldte juche-system, hvor man isolerede sig fra resten af verden. Et system, der i øvrigt blev prist i høje toner på den danske venstrefløj inklusiv Socialistisk Folkeparti, hvis ledelse drog til pilgrimsrejser til Nordkorea.

I virkeligheden var juche-systemet fup, og landet var en ruin, hvor folk sultede og døde. Da Kim Il-Sung døde i 1994 var landet en udpint nation.

No Kum Sok lever i bedste velgående i USA i dag og har været Blaine Hardens hovedkilde. Det kunne være et problem, for Blaine Hardens tidligere bog »Flugten fra Camp 14«, der udelukkende byggede på flygtningen Shin Dong-hyuk vidnesbyrd, har været udsat for kritik, idet Shin Dong-hyuk delvist har trukket udsagn tilbage. (»Flugten fra Camp 14« blev anmeldt i Berlingske Tidende »Undsluppet fra helvede« 12.11.2015).

Heldigvis hviler denne skildring ikke kun på No Kum Soks vidneudsagn, men er suppleret med kilder fra præsident Eisenhowers arkiver, nedklassificerede dokumenter fra det amerikanske luftvåben samt andre mundtlige kilder. Det giver bogen en styrket troværdighed.

Historien om No Kum Sok og Kim Il-Sung er en velfortalt historie, der giver os en forklaring på den specielle nordkoreanske kommunisme. For danske læsere, der er vant til den opbyggelige historie om hospitalsskibet Jutlandia, er der også en barsk fortælling om en brutal og blodig krig.

Forfatter: Blaine Harden Titel: Den store leder og jagerpiloten Sider: 281 Pris: 250 kr. Forlag: Kristeligt Dagblads Forlag