Opklaring på vej

Krimi: »Den dag sneen kom.« Vejret skifter fra tågedis til sne og ender med opklaring i »Den dag sneen kom« en kriminalroman skrevet på erfaringer og fagkundskaber.

Enhver anden krimiforfatter må skule misundeligt til Frode Z. Olsens levnedsbeskrivelse:

Han har 32 års erfaring ved politiet, hvor han har været beskæftiget med snart alle tænkelige former for kriminalitet. Han har blandt andet arbejdet for Bagmandspolitiet og fungeret som chef for kriminalpolitiet på Frederiksberg. Internationalt har han efterforsket krigsforbrydelser, været politiforbindelsesofficer i Wien og koalitionsstyrkernes politirådgiver i Bagdad. Siden 2001 er Olsen begyndt at omsætte erfaringerne til spændingslitteratur.

»Den dag sneen kom« er hans tredje kriminalroman, og heri får man straks fornemmelsen af en forfatter, som ikke skriver på fantasi alene. Det kan godt være, at han har læst mange krimier i sin fritid, men det store drama har han sandsynligvis mødt ude i den fordækte virkelighed blandt store og små skurke. Med politiskiltet i inderlommen har forfatteren kunnet lave sin research, og når døgnrapporterne er blevet hakket af, har skrivemaskinen kunnet anvendes mere kreativt.

I »Den dag sneen kom« er kriminalinspektør Arne Bellmann kommet på arbejde; en engelsk kollega har bedt ham om assistance i en sag, som ikke må blive kendt i offentligheden. Den fremtrædende konservative politiker Malcolm Berkham skal have hjælp til at finde sin forsvundne søn i København. Hvad der til at begynde med ligner en rutineundersøgelse og lidt ekstra overarbejde til en i forvejen hårdt presset efterforsker viser sig at være en speget affære fuld af blindgyder og skjulte dagsordner.

Journalisten og snushønen Kathrine Bernstein blander sig i opklaringsarbejdet og graver hele tiden nye oplysninger frem i en sag, der viser sig at være ældre end politikerens forsvundne søn uden at røbe for meget kan jeg godt fortælle, at faderen, Malcolm Berkham, ikke hører til Guds bedste børn.

Efterforskningens veje er snørklede, men sproget er lige ud ad landevejen. Der er ikke meget poesi i kriminallitteraturen og altså heller ikke i »Den dag sneen kom«. Det er frem for alt plottet, som har prioritet, og plottet styrer Olsen med sikkerhed. Personbeskrivelserne minder om kortfattede signalementer fra en skrattende politiradio, stilen er ligefrem konstaterende, uden nævneværdig interesse for sprogblomster. Det, som alligevel gør bogen læseværdig, er handlingens troværdighed. Det er næsten som at være i erhvervspraktik, man får et glimrende indblik i politiets arbejde, alt imens sagen vokser og trådene filtres sammen og redes ud.

Den faglige jargon er mageløs, nye ord som »baljepis« og »håndsving i ryggen«åbenbares for den udenforstående. Olsens fagkundskaber giver ham den fornødne autoritet, og teksten i sig selv vidner om en mand, der har set en del.