Om Helle Helle-heden

Helle Helles noveller og romaner bliver læst og fortolket efter alle kunstens regler.

Bogcover. Fold sammen

Hvad er Helle Helle-heden og Helle Helle-hemmeligheden? De spørgsmål besvares på mange forskellige måder i de i alt 15 kapitler om det populære forfatterskab i bogen »Hvor lidt der skal til«.

En ting står fast: Helle Helle er lige nu en af dansk prosas mest interessante skikkelser. Inden for de seneste år har hun leveret fremragende romaner på stribe, »Rødby-Puttgarden«, »Ned til hundene« og »Dette burde skrives i nutid«, og før det ligger flere markante novellesamlinger. Der er nok at tage fat på for det indkaldte litteratkorps, hvoraf et flertal kommer fra Syddansk Universitet.

Alt efter temperament kan man ærgre eller more sig over den markante modsætning, der enkelte steder opstår mellem Helle Helles egen ligefremme prosa og det fortolkningssprog, der tages i brug, når det for eksempel går løs med »eksternt fokaliserede narrativer«. Men heldigvis rummer »Hvor lidt der skal til« mange glimrende bidrag, som får sagt vigtige ting om forfatterskabet. Og apropos målgruppen af gymnasie- og seminarielærere, dansk- og litteraturstuderende, så er et opgør - sådan som Morten Mikkelsen formulerer det - med den lidt nedladende brug af begrebet »dansk­lærerlitteratur« i den grad på sin plads.

At »underliggøre« det velkendte

Per Krogh Hansen skriver med det store overblik om Helle Helles distancerede stil og placerer hendes forfatterskab mellem minimalisme og realisme. Det er, fastslår han, stor kunst, der kommer ud af »denne kredsen om det, der synes så uendeligt småt«.

Anker Gemzøe læser novellerne i »Rester« i lyset af den amerikanske short story-tradition og Raymond Carver, Jørgen Aabenhus peger på forfatterens særlige evne til at »underliggøre« det velkendte, og Nils Gunder Hansen leverer en omfattende og spændende tolkning af romanen »Ned til hundene« med dens bevægelse ud i den yderste danske provins og dens solidaritet med det banale og almindelige liv.

En hæsblæsende Helle Helle-læsning i real time præsterer Lars Bukdahl i kapitlet »Minimalmarathon«, og mon ikke den »brillante blankhed«, han fremhæver i forbindelse med »Rødby-Puttgarden«, er det, lige netop han forstår ved Helle Helle-heden.

Det er et betydeligt dansk prosaforfatterskab, der nu har fået sin egen bog. De fleste kapitler i »Hvor lidt der skal til« behøver man ikke at være hverken dansklærer eller studerende for at kunne læse med udbytte. Helle Helle henvender sig til alle slags læsere.