Ny Nesbø er nervepirrende god

Jo Nesbø har endnu engang vist, hvordan man skruer en ordentlig spændingsroman sammen. Harry Hole er tilbage for fuld skrue.

Jo Nesbø er en af verdens mest læste krimiforfattere. Fold sammen

Der er de krimiforfattere, der klarer sig glimrende ved så at sige at spille med én bold op ad muren. Dem er der en del af. Så er der dem, der spiller med to eller sågar tre bolde og klarer det ganske godt også. Og så er der selvfølgelig alle dem, der halser rundt og forsøger at gribe bare en smule af det, de har sendt af sted – bolde, som kommer tilbage med for megen fart eller for lidt, så tilskueren måske nok er underholdt undervejs, men ikke fordi det var særlig elegant eller imponerende udført. Dem er der flest af.

Og så er der naturligvis Jo Nesbø.

Ingen anden krimiforfatter kan som han jonglere med så mange bolde på én gang, både store og små, hårde og bløde, så det er en fryd for selv det mest fordringsfulde øje. Det er sandt artisteri, og på trods af, at publikum indimellem narres til at tro, at øvelsen alligevel blev for svær for selv denne nestor, så taber Nesbø hverken pusten eller bolde undervejs.

I den tiende bog om drabsefterforsker Harry Hole, »Politi«, er hovedpersonen stærkt savnet, da først én og senere flere andre politifolk findes myrdet på samme gerningssted, hvor en forbrydelse tidligere blev begået. De dræbte betjente var i sin tid med til at efterforske de forskellige sager, der dog aldrig blev opklaret, og de nye mord ligner derfor en hævnaktion mod politiet.

Sidst den trofaste læser mødte Hole, lå han på et gulv, skudt i hovedet af sin stedsøn, Oleg, og den uofficielle efterforskningsgruppe, der nedsættes for at finde den udspekulerede politimorder, må derfor forsøge at klare sig uden ham. Da hævneren imidlertid vender sig mod denne gruppe, er gode råd dyre, og handlingen udvikler sig både dramatisk og uforudsigeligt. Ikke mindst fordi der samtidig foregår suspekte ting i politiets og Oslo Kommunes politiske ledelse. En formodet skyldig dukker op med nyt navn og ansigt, og en ung kvindelig politiaspirant viser sig at have skizofrene tilbøjeligheder, der skal værnes imod.

Jo Nesbø eminente boldøje giver den nervepirrende handling et ekstra twist, eftersom ikke kun morderen lokker politifolkene i uhyggeligt udtænkte fælder – forfatteren formår tillige at aflede den opmærksomme læsers fokus gentagne gange.

Det kan ikke gøres meget bedre, og skulle man lede med lys og lygte efter kritikpunkter, kunne det være, at visse voldsomme scener kan blive for voldelige (men det er en smagssag), og at den ellers fint oversatte tekst har enkelte små skønhedsfejl, som at »tænke uden for boksen« i stedet for »ud af«. Men så kan luppen vist ikke holdes tættere på.

»Politi« er pokkers god!

Forfatter: Jo Nesbø
Titel: »Politi«