Ny krimi når stormfulde højder

Stephanie Caruana, dansk-amerikansk journalist og filmblogger, debuterer med en stilsikker og begavet erotisk krimi.

Der er dem, der skriver spændingsromaner med mord og vold og gradvis opklaring. Så er der dem, der skriver erotik med støn og sved og uendelige sædafgange. Og så er der dem, der blander lidt her og der, fordi sex nogle gange fører til død, og andre, der synes, at døden er sexet. Men der er kun få, der som den dansk-amerikanske romandebutant og filmblogger Stephanie Caruana formår at parre de to velsælgende genrer til en begavet og dybt skræmmende erotisk krimi, der er bedre end de fleste.

Hun er med andre ord ikke for puritanere, Stephanie Caruana. Hun beskriver hårdkogt sex og sadomasochistisk farlig leg så direkte og råt, at »Fifty Shades« om ikke før, så omsider må gå hjem og lægge sig i de pæne pigers velduftende gemakker. Og så leverer hun spænding, så selv den mest succesfulde krimiforfatter burde lure hende nogle tricks af, for selv om man godt ved, hvem morderen er, ved man ikke, om hun afsløres, eller i så fald hvordan. Caruana ligner en gammel rotte i faget, og så er »Smerten selv« endda hendes debut som romanforfatter.

I et intenst og overlegent sprog får vi historien om en selvfed kendisfotograf, der udadtil er damernes ven, men indadtil dyrker sine mørke sadomasochistiske sider på nettet og hjemme under silkelagnerne i sin smarte københavnerbolig. Den dominerende Peter Horsfeldt ender imidlertid sine dage som offer for egne syge fantasier, og det er ved hans maltrakterede lig, at den urolige psykolog Mickey Liebermann som nyansat i Rigspolitiet påbegynder sin første sag.

Liebermann arbejder tæt sammen med politimanden Bo Harris, en stor, stærk og erfaren kolos, som Liebermann både føler sig skræmt og tiltrukket af. Men den unge psykolog med den noget problematiske opvækst tænder også på den smukke Linnea, der nok er mystisk, men ikke desto mindre behageligt selskab.

Sideløbende med hovedhistorien fortælles i korte afsnit om den omsorgssvigtede Eva, der tidligt fik knyttet varme, begær og dødelig vold sammen i en usund cocktail, der er kommet til at præge hendes liv og forhold til mænd. Da hun som voksen indleder et grænseoverskridende dominansforhold til en anonym mand, der over nettet påbyder hende at dyrke sex i alverdens udgaver og med alverdens mænd, undtagen den anonyme selv, overskrides hendes ellers vide grænser gang på gang, og hun udvikler sig til en tikkende bombe af et monster.

Historien lyder i al sin barske og bryske banalitet såre simpel. Men Caruana formår at løfte det platte til stormfulde højder med en psykologisk indsigt, der sjældent udfolder sig på samme vis i en krimi, endsige en erotisk roman. Hendes figurer er mangefacetterede og trods det måske noget utroværdige set-up ganske troværdige. Samtidig skriver hun bedre end de fleste, med ofte korte skarpe sætninger og et billedsprog, der ikke bare er rigt og rummeligt men også spydigt og præcist.

»Smerten selv« handler om at søge det ultimative, i livet såvel som i den seksuelle akt, og hvor høj prisen end er.

Som forfatter går Caruana også helt til grænsen, nogle vil måske mene, at hun overskrider den. Læs og døm selv.

Forfatter: Stephanie Caruana