Nu er Camilla blevet samlet

Christina Hesselholdts bøger om Camilla og menneskene omkring hende udgives nu i ét bind. Sådan bør de også fremstå for eftertiden: Samlet og som ét mesterligt værk.

Christina Hesselholdt udgiver nu bøgerne om Camilla i ét samlet værk »Selskabet«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Dall
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Christina Hesselholdt sidste år udgav »Agterudsejlet«, der var det fjerde bind af fortællekredsen om Camilla og hendes selskab af familie og venner, var det et åbent spørgsmål, om det også skulle være det sidste. Hesselholdt selv var ikke videre klar i spyttet desangående i de interviews, hun gav i forbindelse med udgivelsen, men noget tyder på, at kredsen blev sluttet der.

I hvert fald udgives de fire bøger nu samlet i ét tykt bind med titlen »Selskabet«. Frasorteret er fortællingen »En festlighed«, som oprindeligt var tilføjet det første bind, men som ikke havde noget som helst med Camilla-universet at gøre, og som nok var den primære årsag til, at både »Camilla and the Horse« (2008) og de efterfølgende tre bind blev omtalt som »novellesamlinger«.

For egentlig er der slet ikke tale om noveller. Ja, faktisk er enhver genre-høg nødt til at indstille jagten på en entydig kategorisering.

Bogen betegner sig selv som »en fortællekreds« – men hvad er dét egentlig for en størrelse? Normalt bruges begrebet som betegnelse for en gruppe (konkrete) fortællere, som mødes og udveksler gode historier. Og måske er det det, der hentydes til hér. Vi befinder os i krydsfeltet mellem kort- og langform. Tekststykkerne lader sig indimellem læse selvstændigt, men de er også vævet sammen med hinanden.

Stærk og intens

Personerne går igen og fremstilles i hinandens perspektiver – Camilla, Edward, Charles, Kristina, Alwilda og ikke mindst Alma, som til slut viser sig at være forfatteren til det hele. Alting klinger på en massiv resonansbund af litteratur – Brontë, Wordsworth, Thomas Bernhard, Iris Murdoch, Virginia Woolf – og alt er samtidig tæt forbundet med det biografiske, har Hesselholdt ladet os forstå.

Og hvad er det så for en historie, der fortælles? Måske stilles spørgsmålet forkert, for selv om der godt nok er udvikling, så er vi langt fra traditionel plot-båret prosa. I nogle sekvenser dominerer ét tema, i andre et andet, men genkommende er kærlighed og parforhold, liv og død. Og familie.

Det handler om at miste den man elsker; om at miste det at elske. Om sygdom, depression, selvmord. Og så handler det som sagt om litteratur forstået som en særlig måde at italesætte eksistentielle udfordringer og dilemmaer på.

Christina Hesselholdt er en ener i dansk litteratur. Hendes billedmættede prosa er stærk og intens, og som få formår hun at parre humor og alvor, melankoli og fnisen, absurdisme og refleksion. Det er et aparte selskab, man er i i »Selskabet«. Men det er godt og af den slags, man ikke vil være foruden.

Titel: Selskabet. Forfatter: Christina Hesselholdt. Sider: 514. Pris: 249,95. Forlag: Rosinante.