Noveller skal få folk til at læse

Noveller i digitalt format er fremtiden, hvis man skal tro såvel danske som udenlandske forlag.

Foto: Peter Helles Eriksen. Fordybelse i en travl hverdag. Forlagene har øjnet novellen som en digital salgsvare.
Læs mere
Fold sammen

Mange mennesker vil gerne læse, men har i en travl hverdag ikke tid til at kaste sig over store murstens­romaner. Sådan ræsonnerer forlag - både i udlandet og herhjemme - der derfor satser stort på noveller og anden kortprosa i digitalt format.

Amerikanske Amazon.com er på vej med den digitale platform Kindle Singles, hvor de vil lancere kortere værker og pamfletter til e-læsere, typisk på mellem 10.000 og 30.000 ord, eller hvad der svarer til omkring fem kapitler i en roman.

Også i vores nabolande ser man tendensen. I Tyskland har forlaget Literatur Quickie siden foråret sidste år udgivet novellehæfter i et format, der ligner CD-booklets, og i Sverige er forlaget Novelix netop åbnet. Her udgives noveller som både fysiske bøger inspireret af pixibogs­formatet og som e-bøger, telefon­applikationer og lydfiler.

Herhjemme har flere forlag også fået øjnene op for de nye muligheder i de kortere tekstformater. Det lille forlag novelleforlaget.dk har siden april 2009 udgivet noveller digitalt. Både klassikere som Herman Bangs »Irene Holm« og Steen Steensen Blichers »Hosekræmmeren«, men også tekster af nutidige forfattere som Jan Sonnergaard, Dorthe Nors og Kåre Bluitgen.

Vor tids litteratur

»Novellen må være vor tids litteratur, fordi den passer til den livsstil, vi har. Mange mennesker vil gerne fordybe sig, men det er svært, når man har travlt. Novellerne passer perfekt til en løbetur eller i toget,« siger Anne Zenon, der er medstifter af novelleforlaget.dk.

På forlaget har man mærket en stigende interesse det seneste halve års tid.

»Vi har i dag omkring 800 profiler på vores hjemmeside, og for et års tid siden lå det kun på omkring 350. Den yngste bruger er 14 år og den ældste 77, så der er en bred interesse,« fortæller Anne Zenon.

Novelleforlaget.dk har netop lanceret undervisningshjemmesiden novelleundervisning.dk med undervisningsmateriale til gymnasier og folkeskoler.

Ifølge Nils Bjervig, redaktør af bogbranchens tidsskrift, BogMarkedet, kommer vi til at se mere til de korte litterære formater fremover.

»Man kunne godt forestille sig, at forlag herhjemme vil satse mere på noveller i 2011. Det bliver ikke i bogform, men digitalt. Vi har jo allerede set, at sms-bøger, hvor man får et kapitel om dagen, er et stort hit i Japan og har været det i nogle år, ligesom det meget store kinesiske forlag Shanda får over en tredjedel af deres indkomst via online-publicering. Med de nye telefoner, vi alle sammen efterhånden får, er mulighederne også blevet bedre. Det er ikke længere kun for nørder.«

Samme melding kommer fra den svenske litteratursociolog Erik Peurell. Som han ser det, vil forlagene prøve at lokke folk tilbage til bogen.

»Hvis man ser sig om blandt sine medpassagerer i toget nu, hvad ser man så? Jo, de sidder jo og ser filmklip og den slags på telefonerne. Men de nye tekstformater kan nok give litteraturen et boost,« siger han til Svenska Dagbladet.