Nordmand gør fortiden levende

I flot dramadokumentarisk iscenesatte tableauer fortæller den norske forfatter Tore Skeie om politiske konflikter i riddertidens Norden.

I dag er det 200 år siden, at Norges grundlov blev vedtaget og løsrivelsen fra Danmark en realitet. Herhjemme går det rimelig upåagtet hen, fordi nederlaget i 1864 i dansk historieskrivning traditionelt betragtes som vores overgang til lilleputstat, mens vi fortrænger det smertefulde tab af Norge, der skete efter mere end 400 års union.

Striden om de nordiske riger går langt tilbage, og nu har den norske historiker og forfatter Tore Skeie udgivet en uhyre velskrevet beretning om stridighederne i 1300-tallet. Bogen har fiktive træk, og Skeie lader fantasien spille med. Men nogen roman er det ikke. Snarere ligner den en række dramatisk opstillede og arrangerede historiske tableauer, som forfatteren ganske effektfuldt arrangerer på baggrund af dybtgående dokumentarisk viden. Ud over den svenske Erikskrønike fra 1321 (som han læner sig rigeligt refererende op ad) har han været i diverse klosterårbøger, annaler, retsdokumenter, regnskaber, politiske breve og andre steder, hvor kun indædt forskende historikere kommer. Det er der kommet en gribende – lad os bare kalde det tableauroman – ud af.

Her er konger, fyrster og drabelige hærførere, bisper og lensmænd. Men her er også borgere og bønder, fodfolk og stik-i-rend-drenge. Og så er der som pant på fyrstelige kontrakter kongedøtre, der helt fra fødslen og ganske selvfølgeligt i den nordiske riddertid indgår i afgørende dynastiske forhandlinger over landegrænserne. Da magttrekanten i bogen fortrinsvis handler om Den norske Kong Haakon V., den danske kong Erik Menved og den ridderlige, men utroligt intrigante svenske kongesøn hertug Erik Magnusson, er det den norske kongedatter Ingeborg, der helt fra spæd bringes i spil. Er den svenske hertug årsag til adskillige konflikter, løftebrud og åben krig mellem de tre nordiske lande, så får han dog sin norske Ingeborg og bliver far til den første unionskonge, Magnus Eriksson, der arver den norske trone i 1319 og hyldes som svensk konge året efter.

Der er meget i den norske forfatters fortællelyst og sprudlende historiefascination, der bringer tanken hen på højt beundrede og savnede danske krønikeforfattere som Palle Lauring og Erik Kjersgaard. En varm fortælling fra en kold og krigerisk tid på sultegrænsen, som man kan varme sig ved i selskab med en troværdig og engageret historiefortæller. Man kan håbe, at Skeie skriver sig lige så energisk videre frem mod den slidstærke Kalmarunion og den store danske unionsdronning Margrethe I., som vi ved alt for lidt om.

Titel: Jomfruen fra Norge Forfatter: Tore Skeie Oversætter: Morten Visby Sider: 317 Pris: 300 kr. Forlag: Gads Forlag.