Når vejret går amok

Lars Henrik Aagaard tager os på en rundtur gennem det danske vilde vejr i dag og tilbage til tiden, da svenskerne gik over isen på Storebælt.

Bogcover. Fold sammen

Jeg var spændt, da jeg hentede mit eksemplar af »Vildt vejr over Danmark«. Ikke mindst fordi jeg læser alt, hvad der kommer af vejrbøger i Danmark, og fordi det var endnu en bog om vildt vejr herhjemme, men sidst og ikke mindst fordi, det igen er en videnskabsjournalist - i dette tilfælde Berlingskes Lars Henrik Aagaard - og ikke en meteorolog, der står bag.

Lad mig slå fast med det samme, jeg blev ikke skuffet.

Bogen fører mig fornemt gennem de store vejrbegivenheder herhjemme, og det hele glider godt ned med beretninger og billeder fra de valgte begivenheder. Det første kapitel er viet til det historiske skybrud i København 2. juli i år, men ellers tager hvert kapitel fat i forskellige udgaver af vildt vejr og er rigtig godt bygget op med både historiske og nutidige udgaver af fænomenet. Eksempelvis var det som vejrnørd fantastisk at få genopfrisket stormen 3. december 1999 og julesnestormen over Bornholm 2010 i både billeder og beretninger.

Netop de personlige beretninger synes jeg er en fornøjelse at læse, når enten fagfolk eller almindelige danskere sætter ord på vildt vejr. Dem kunne jeg godt have brugt flere af. Det er spændende at læse om de historiske vildt-vejrsbegivenheder, som både sætter det aktuelle vejr i perspektiv og fortæller os, at vildt vejr ikke kun er et nutidigt fænomen, men også fandtes før nogen talte om klimaændringer. Bogens forfatter kommer godt rundt om klimaændringernes effekt på Danmark i fremtiden og det uden at drage paralleller til det vilde vejr, vi har oplevet i den seneste tid, men nøjes med at konstatere, at det kan vi få mere af.

Relevant fakta

Jeg er vild med kapitlet om sne og kulde, der især har fokus på de sidste to års kolde vintre. Dejligt med en bog om vildt vejr, som ikke kun handler om varme og skybrud. Til gengæld kunne jeg godt have undværet kaptlet »Når Jorden går amok«. Det virker påhæftet med udgangspunkt i en anden bog. Så hellere et helt kapitel med personlige beretninger og billeder, det må være muligt med Berlingske i ryggen.

Bogen er fyldt med faktabokse, som til tider kan virke banale, men alle har relevans til det enkelte kapitel. Endelig tager bogens forfatter også fat i faglige begreber og forklaringer og får dem ned på papir, så jeg tror, de fleste vil kunne forstå dem, hvilket er godt gået i en bog af denne type. »Vildt vejr over Danmark« indeholder rigtig mange fakta, datoer, tidspunkter og så videre, som det kan være svært at holde rede på, når man sidder og læser den, men omvendt gør det også bogen til et lille opslagsværk.

Den er bestemt ikke til den nørdede vejrmand, som gerne vil have forklaringer med bag hvert fænomen. Den er mere en populær gennemgang af det danske vilde vejr. Med andre ord vil den ramme 90 procent af dem, som interesserer sig for vejret i Danmark, også selv om det kun er til husbehov. Derfor fortjener den en plads forrest på hylden med vejrbøger. Der synes jeg, den vil pynte her til julesalget. Havde jeg ikke allerede læst den, ville den stå på min ønskeseddel.