Mord og traumer i sydstaterne

Krimi. Rå realisme og komplicerede menneskelige relationer i amerikanske Karin Slaughters sydstatskrimi.

Karin Slaughter, der hører til de storsælgende amerikanske repræsentanter for krimigenren, dyrker i »Brudt« sin egen blanding af nærmest chokerende rå detaljer, komplicerede intriger og mere følsomme tilløb til romantik.

»Brudt« er den anden Karin Slaughter-roman, hvor hun lader hovedpersonerne fra to tidligere serier, børnelægen og retsmedicineren Sara Linton, enke efter en beundringsværdig politichef, og den ordblinde specialagent Will Trent med børnehjemsmærker på sjælen, optræde i en slags parløb. Føj dertil et par tvetydige skikkelser som politifolkene Frank og Lena, den ene halvkorrumperet, den anden med traumatisk barndom og anden ulykke i bagagen, så er brikkerne lagt på plads til forfatterens behændige spil på de mere komplekse menneskelige relationer.

Den brutale realisme dyrker Karin Slaughter først og fremmest i de koldsindige skildringer af grumme mord, hvor blodet sprøjter og en afbidt tunge falder ud af et offers mund, og i håndteringen af obduktionsscenerne, hvor save, skalpeller, pincetter og sakse betjenes med håndfast håndelag. I det hele taget er sansen for effekter et af forfatterens varemærker, og det lykkes hende virkelig at overrumple læseren adskillige gange i »Brudt« med nye uventede drejninger af historien om de to unge studerende, der bliver myrdet af meget længe helt uforståelige årsager. Mordenes opklaring baner samtidig vej for en god portion samfundsmæssig indignation.

Veldrejet håndværk med chok

Med til at skabe troværdig ramme om både mordhistorien og de menneskelige konflikter omkring dens opklaring er det moderne sydstatsmiljø, som Karin Slaughter bevæger sig hjemmevant i. Lillebyen Grant County med sladder, rester af racediskrimination og forvrængede lidenskaber er helt klart et af aktiverne i Slaughters krimiunivers. »Brudt« er gedigent og veldrejet håndværk med chok og overrumplende udviklinger i passende doseringer, men måske også med en snert af det kulørte i skildringerne af de følelsesmæssige forviklinger.