Mord i en mørketid

Tre nye danske spændingsromaner med internationalt snit er både aktuelle og vedkommende, men drukner visse steder en smule i talesprogs-tomgang og lange, løbske sidehistorier.

Den menneskelige grumhed er omdrejningspunktet i tre nye danske spændingsromaner, der kan underholde med uhygge og spænding i de lange vinteraftener. Fold sammen

Diplomatiske fiksfakserier og menneskelig grumhed er omdrejningspunktet i tre danske spændingsromaner, der har aktuelle politiske konflikter som udgangspunkt for handling og plot. Det er vedkommende, oplysende og – i forskellig grad – spændende krimilitteratur, der på lettilgængelig vis gør læseren klogere på verdens tilstand og den tid, vi lever i.

I »Nukaakas kabale«, der er Helle Vincentz’ tredje bog i serien om den ambitiøse og lettere forkrampede karrierekvinde Caroline Kayser, slikker hovedpersonen sine sår efter de barske oplevelser fra forrige bog, hvor hun kæmpede mod pirater på en olietanker i Asien. For at komme væk fra det hele tager hun med kæresten til Grønland, og her møder hun den tidligere studiekammerat Nukaaka Nielsen.

Nukaaka har som chef for råstofdirektoratet modtaget flere anonyme mails, der forsøger at true hende til at droppe sin anbefaling til hjemmestyret om at indgå aftale med kineserne om udvinding af den grønlandske undergrunds råstoffer. Hun vælger i første omgang at ignorere truslerne. Men da hendes nærmeste medarbejder findes myrdet, forandrer hverdagen sig, og med hjælp fra Caroline Kayser forsøger hun at finde hoved, hale og bagmænd i det hele.

»Nukaakas kabale« er en yderst aktuel og grundlæggende spændende bog, hvor det anspændte forhold mellem Grønland og Danmark får sig en tur i vridemaskinen, og hvor penge, politik og private interesser er suspekte aktører. Desværre er Vincentz ikke den store sproglige virtuos. Hun støtter sig til klicheer og den slags talesprogs-tomgang, der trækker figurer og fortælling ned i det banale, og som står i skarp kontrast til plottets tyngde.

Troværdig og skræmmende

Her går det lidt bedre for den tidligere jægersoldat Thomas Rathsack, der skriver hårdkogt og kontant og ikke giver sig ud for at være andet, end han er.

I »Sort Daggry«, andet to bind om hans alter ego, Michael Plessner, bliver en dansk professor i mikrobiologi og dennes datter under en dykkerferie i Kenya kidnappet af den somaliske terrorgruppe al-Shabaab.

Kidnapperne kræver, at professoren fremstiller en biologisk terrorbombe, der skal spredes i en europæisk storby, og mens de europæiske efterretningstjenester arbejder på diplomatisk højtryk, kæmper Plessner og hans håndplukkede mænd sig frem i Somalia med hjælp fra en lokal milits og en kvindelig amerikansk agent.

Rathsack kan skrive og levere en historie, der er troværdig og skræmmende og lige præcis så detaljeret i den rå jægersoldat-jargon, at man kan lugte dunsten af mandesved og tung testosteron. Jovist er det drengerøvsagtig på den chauvinistiske og computervolds-banale måde, men stilen er sikker og plottet er – om end simpelt – godt.

Tankerne løber løbsk

Rathsacks krimi ligner på mange måder Lars Ørlunds »Black Jack«. Handlingen i Ørlunds toer om John Norton, der er leder af MI6s afdeling for Mellemøsten og Afrika, foregår også delvist i Afrika med al-Shabaab som en af fjenderne. Der er også underholdende karakteristikker af skrivebords-agenter, som djøffer sig til en karriere modsat specialtropperne og agenterne på slagmarken. Og en laboratoriefremkaldt sygdom er også her omdrejningspunkt for selve plottet.

Men hvor Rathsach vil lade islamistiske terrorister udrydde vantro vesterlændinge, forsøger Ørlunds banditter – og det er nogle helt andre – at begrænse den globale overbefolkning med en modificeret svampespore, der steriliserer kvinder. Plottet er utraditionelt og langt mere sofistikeret end i de to ovennævnte bøger, og man mærker forfatterens store internationale udsyn.

Desværre fortaber Ørlund sig i lange sidehistorier og løbske tanker. Det giver et nuanceret billede af bogens figurer og verdens politiske konflikter, men det suger også spændingen ud af plottet, og en behændig redaktør burde have ansporet forfatteren til at skære 2-300 af de 600 sider fra. I så fald var denne krimi blevet en af årets bedste.

Forfatter: Helle Vincentz. Titel: Nukaakas kabale. Sider: 320. Pris: 299 kr. Forlag: Rosinante. (Tre stjerner)

Smagsprøve: Læs begyndelsen af »Nukaakas kabale« gratis her.

Forfatter: Thomas Rathsack. Titel: Sort Daggry. Sider: 338. Pris: 250 kr. Forlag: Politikens Forlag. (Fire stjerner)