Mit liv som mand

Lars Frost går på Bo-Bi Bar og skriver bøger og tænker på damer og skriver om det hele.

»Hvis jeg havde drukket så meget, som mange gennem årene har bildt sig ind, ville jeg for længst være død«.

Sådan står der i en ny bog, der hedder »Kongskilde NS5100«, hvor en forfatter, der hedder Lars Frost, tit går på en bar, der hedder Bo-Bi Bar. Forfatteren og baren findes i virkeligheden. Lars Frost er bogens forfatter, baren er et af den københavnske dødsrutes kendte udskænkningsteder. Betyder det, at »Kongskilde NS 5100«, denne spøjst formede, smukt skrevne og fint læseværdige nye bog, virkelig er forfatteren Lars Frosts autentiske fortælling om sig selv og sit forfatterliv?

Måske. »Kongskilde NS 5100« giver ikke selv noget klart svar. Hverken udenpå eller indeni. Genrebetegnelsen er »komedier«, hverken mere eller mindre, og det bliver man ikke så meget klogere af, og indeni er det egentlig ret sørgeligt det meste af tiden, som her, hvor det er en scene fra et parforhold, det handler om: »Han tænker, naivt, at netop kønsakten kan løsne op for nogle af de spændinger, der huserer i deres husholdning. Han ser sex som en løsning på problemet. Hun ser afholdenhed som en forsikring. Er det så sært, at der opbygges en uudholdelig spænding i den lille lejlighed og i skoven, i hans nosser og i hendes vaginale dele?«

Et andet sted gør Lars Frost (forfatteren og/eller forfatteren i bogen) sig nogle tanker efter at have talt om manderoller i et tv-program. Desillusionen er intakt: »Der er få mennesker, jeg har mindre respekt for end de her mennesker, der altid har en mening om hvad som helst, og gør sig en karriere ud af at udsige denne mening, skrive denne mening ned, at i det hele taget udbasunere denne mening. Jeg er bange for at ende som dem. Det er så fristende at blive sådan et menneske.«

Bogen henter sin titel i navnet på en landbrugsmaskine, kunne man forleden læse i et interview i Information med Lars Frost: »Jeg tænkte på mandens rolle i det moderne samfund og kom til at tænke på en såmaskine,« forklarede virkelighedens forfatter, og her er vi ved noget af det, bogen også er, nemlig en bog om det at være mand i dag, set med en let midaldrende og ikke på alle tænkelige punkter virkelig vellykket dansk mands øjne, og det er slet ikke let, forstår man, og hvis det lyder kedeligt, så er det det sjovt nok ikke.

Man skal heller ikke lade sig afskrække af, at det, der står i bogen, følger indholdsfortegnelsen i Sigmund Freuds »Tre afhandlinger om seksualteorien«, uden at sammenhængen mellem overskrifter som »Eftervirkninger af det infantile objektvalg« og de efterfølgende tanker om klimakrisen forekommer indlysende. Det gør ikke så meget. Eller man kan sige det sådan, at bogens (bevidste) mangel på formel perfektion netop er en del af dens charme, og tilføje, at dens gennemgående brug af kortere og længere fodnoter ikke tynger. Bogen er nemlig klar i mælet, midt i mylderet, som i denne forfatterbekendelse: »Jeg siger, at der ikke er noget bedre end at kneppe en ung tidsskriftsdebutant uden anden bagtanke end en dyb trang til at byde hende velkommen i det litterære Danmark«.

Så er dét lissom sat på plads, og hvis man efter aktuelle titler som Martin Kongstads »Jeg fryser« og Claus Beck-Nielsens »Mit møde med De Danske Forfattere« stadig har appetit på at læse om livet lige nu i de kreative klasser, så er »Kongskilde NS 5100« stærkt anbefalelsesværdig. Med eller uden 100 procents forankring i virkeligheden.

Titel: Kongskilde NS 5100

Forfatter: Lars Frost

Længde: 216 sider