Mislykket spændingsroman er alligevel en god bog

Isabel Allende forsøger sig med en ny genre uden helt at gå ind på dens præmisser.

Isabel Allende har skrevet en fremragende skønlitterær roman. Men det er en dårlig krimi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Koen van Weel
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Skomager, bliv ved din læst,« har man lyst til at råbe til den chilensk-amerikanske forfatter Isabel Allende, men fordi lyden formentlig vil drukne i bølger og blæst på sin vej om på den anden side af kloden, og fordi budskabet burde drukne i bølger og blæst helt generelt, forstokket og begrænsende som det er, holder man udbruddet sådan nogenlunde for sig selv. Og forsøger i stedet at uddybe, hvorfor »Ripper« er en virkelig god skønlitterær roman, men en meget lidt vellykket spændings-ditto.

Bedømmelsen afhænger ikke kun af den genrebetegnelse, som forlag og forfatter har sat på bogen. Men som udgangspunkt er det falsk varebetegnelse at kalde »Ripper« en spændingsroman, oven i købet med en titel, der giver dé associationer, når bogen hverken er særligt spændingsskabende eller benytter sig af de mest simple genre-kneb og –karakteristika.

Den kunne naturligvis vende helt rundt på begreberne og være et nytænkende bud på en moderne spændingsroman, det er den bare ikke. Den er for fortællende, for flertydig, for facetteret, for figurskildrende, for følelsesfuld. For meget.

Læser man den i stedet som en skønlitterær kollektivroman med et mylder af sammensatte personer og som et nænsomt spydigt portræt af det frisindede og kunstneriske San Francisco, kan man fordybe sig i et underholdende og udsøgt beskrevet univers. Som sådan er »Ripper« en fremragende roman, kun skæmmet af en lettere klichéfyldt tjubang-slutning.

Ikke for krimielskere

Handlingen er som følger: Amanda Martín er en nørdet 17-årig pige, hvis bedste venner er morfaren, Blake Jackson, og en barndomskammerat, som hun tror, hun skal giftes med, selv om han ikke ved det og i øvrigt også har en kæreste der, hvor han studerer.

Amanda bruger en hel del af sin tid på en international internetgruppe af unge mennesker (samt morfaren), der spiller rollespillet »Ripper«, hvor hovedformålet er at fælde seriemorderen Jack the Ripper.

Da en række grimme drab hærger San Francisco - mord som Amandas gudmor, den TV-kendte astrolog Celeste Roko, i øvrigt har forudset - beslutter gruppen sig for at kaste sig over virkelighedens efterforskning frem for den virtuelle. Det giver på flere måder god mening, ikke mindst fordi Amandas far, Bob Martín, er kriminalinspektør og mere eller mindre uforvarende kan bidrage med oplysninger fra sagen, som han er efterforskningsleder for.

Da Amandas mor, den »overdådige og appetitlige« healer Indiana Jackson, forsvinder, tager hverdagen en ny drejning, og historien handler hovedsagelig om de uger og måneder, der gik forud for bortførelsen.

Her møder vi Indianas elsker, den impotente overklasseplayboy Alan Keller, hendes tortillasbagende mexicanske svigermor doña Encarnación, hendes muskuløse bejler, navy seal Ryan Miller, den uruguayanske Stanford-lærer og it-ekspert Pedro Alarcón og mange flere i det burleske og store persongalleri.

Det er mange steder dybt underholdende læsning, og romanen anbefales til trofaste Allende-læsere og folk, der elsker barokke beskrivelser af folk og fæ. Inkarnerede krimilæsere tilrådes at finde andre græsgange. Eller åbne deres læsefelt mod nye horisonter.

Titel: Ripper. Forfatter: Isabel Allende. Oversætter: Iben Hasselbalch. Sider: 416. Pris: 300 kr. Forlag: Gyldendal.