Metaltrætheden truer

Merete Reinholdt anmelder tre forskellige krimier. Men det virker som om, visse krimiforfattere har svært ved at holde gejsten.

Anmeldelser af tre krimier - men de virker lidt trætte. Fold sammen

Det kan ind imellem være velgørende, at krimiforfattere forlader deres igangværende serie for en stund og skriver noget helt andet. Fortløbende kriminalgåder i flere bind har mange kvaliteter, men omvendt kan de også gå hen og blive lidt trivielle i længden, især hvis opfølgerne udkommer i en lind strøm og med korte mellemrum. Ikke nødvendigvis fordi det er skidt, eller fordi læserne svigter, men snarere fordi visse forfattere synes at have svært ved selv at holde gejsten.

Sådan virker det i al fald for både forfattersøskendeparret Lotte og Søren Hammer og for Dennis Jürgensen, bedst kendt som ungdomsforfatter, men senest med god succes også som voksenforfatter. Nyeste bind i deres respektive krimiserier om henholdsvis efterforskeren Konrad Simonsen, Komtessen m.fl. og om den hårdt prøvede politimand Roland Triel fremstår begge en smule metaltrætte, og det er både synd for serierne og for læserne.

Krimiserieforfatteren Jakob Melander har til gengæld gjort det, som de andre måske skulle overveje: forladt sin seriehelt, politimanden Lars Winkler, for en stund og midlertidigt kastet sig over noget helt andet. Melander sprudler af fortælleglæde og energi i den bibelsk inspirerede »Elektra«, og han har således genopfundet sig selv, før det egentlig var nødvendigt.

ccc Fold sammen

Mørkemanden
★★★☆☆☆

Forfatter: Lotte og Søren Hammer. Sider: 416. Pris: 300 kr. Forlag: Gyldendal.

Men til Hammer-parret og deres »Mørkemanden« først. Der serie har flydt på en bestsellerbølge af succes på grund af lige dele mediehype, mundret sprog, let lix, rapt tempo og samfundskritiske temaer. Forfatterparret er dog ikke de store stilister, deres plots og persontegninger er lidt for banale, og i dette seneste bind har man som læser en fornemmelse af, at den røde tråd i handlingsforløbet er klippet over flere steder og sat lidt sløset sammen eller bundet i knuder, der er svære at løsne.

Knud Simonsen er stoppet hos politiet og arbejder nu for et privat konsulentfirma, hvor han får til opgave diskret at undersøge en mordbrand, hvor en mentalt handicappet mand muligvis er uskyldigt dømt. Hvem, der hyrer ham til opgaven, er ikke klart, og det er en del af gåden, men sagen virker langt hen ad vejen sært uvedkommende. Sideløbende arbejder Komtessen og co. i drabsafdelingen med en sag, hvor flere mænd har fået amputeret den ene hånd, men efterfølgende intet vil røbe om omstændighederne. Denne del af historien er mere Hammer classic – spændende nok og med et sympatisk samfundskritisk perspektiv, men også lidt for fortænkt.

Cover Fold sammen

Hviskende lig
★★★☆☆☆

Forfatter: Dennis Jürgensen. Sider: 508. Pris: 300 kr. Forlag: Tellerup.

Dennis Jürgensen arbejder sig i »Hviskende lig« støt og roligt frem mod en opklaring af seriens overordnede kriminalgåde – hvem myrdede Roland Triels hustru og traumatiserede datteren? Man kommer en anelse nærmere i dette bind, ikke mindst fordi Triel indgår (et overraskende velfungerende) samarbejde med sin tidligere arvefjende, journalisten Thor Brandt. Men det går trægt og mangler dramatisk spændstighed.

»Hviskende lig« handler dog først og fremmest om en (serie?)morder af en anseelig størrelse, der kvæler eller forsøger at kvæle unge kvinder. Samtidig dukker et velbevaret 40 år gammelt mose-lig op ved Vestvolden, og Triel har nok at se til med to sager, der – selvfølgelig, fristes man til at sige – viser sig at have mere tilfælles end meningen er, man skal tro. Er det tarveligt at afsløre dette i en anmeldelse? Næ, Jürgensen gør det sådan set selv med sit meget letgennemskuelige plot.

Cover Fold sammen

Elektra
★★★★☆☆

Forfatter: Jakob Melander. Sider: 456. Pris: 300 kr. Forlag: Bibelselskabet.

Den altid velskrivende Jakob Melander jonglerer i »Elektra« også med flere delhistorier, der elegant og effent smeltes sammen. Historien begynder, da lederen af Det Radikale Venstre myrdes og broderen sigtes for drabet. Den hårdt prøvede tidligere politimand Andreas, der selv ti år forinden mistede sin bror, opsøges af søsteren til den myrdede og den mordsigtede, og sammen forsøger de at finde hoved og hale i en sag, der handler om både kunstsvindel og kærlighed. Andreas og denne Katharina dannede tidligere par, men begivenheder, de ikke selv var herrer over, ødelagde forholdet, og disse ting kommer nu også frem i lyset.

Det samme gør hændelser, der fandt sted for over 40 år siden, da den græske militærjunta slog brutalt ned på demonstranter. En dansk arkæologistuderende blev uforvarende involveret i dette kaos, og den måde han reddede sit eget skind på, kommer til at koste ham dyrt.

»Elektra« er en begavet krimi om hævn, had og hæleri. En Kain og Abel-fortælling formet som en frejdig omskrivning af tragedien »Elektra«, og selv om persontegningen indimellem er lidt firkantet, anbefales den varmt.