Manden på kanten

Jacob Wendt Jensens velskrevne og letlæste bog om Jack Nicholson har det hele med. Det er dens største svaghed.

Arkivfoto: Bent K. Rasmussen Fold sammen

Jack Nicholson er en fremragende filmskuespiller. Han har spillet store hovedroller og uforglemmelige biroller i et hav af film. Efter at have været med i små 20 film i en periode på godt ti år brød han igennem med et brag med en birolle i flipper-filmen »Easy Rider« fra 1969. De helt store præstationer udfoldede han fra 1975-1980: Han var den rebelske McMurphy i den psykiatri- og samfundskritiske »Gøgereden«, vovede pelsen i »Profession: Reporter« og gjorde sig selv til en fast figur i biografgængernes værste mareridt i »The Shining/Ondskabens hotel«. Han er en mester i at spille karakterer, der befinder sig på kanten – eller som allerede er faldet ud over den.

Det er filmene, der gør Jack Nicholson interessant. Og når han tilmed har en karriere, der strækker over mere end fem årtier, er der også stof i hans produktion, der kan bruges til at tegne et billede af filmkunstens, filmindustriens og for den sags skyld den vestlige populærkulturs historie.

Berlingskes filmanmelder Jacob Wendt Jensen har skrevet en bog om ham - »Jack Nicholson. Filmene, kvinderne og stofferne«. Undertitlen lugter lidt af markedsføring på sladderpresseniveau: Hvem har Nicholson været i seng med? Hvilke stoffer har han taget? Og det er desværre ikke kun markedsføring, for bogen leverer bestemt det, undertitlen lægger op til. Han har været i seng med snart sagt hvem som helst og har taget alle tænkelige stoffer. Og så har han heldigvis også lavet en masse film.

Kronologisk skrivet

I den velskrevne og letlæste bog går Jacob Wendt Jensen kronologisk til værks. Vi starter i 1937, hvor Jack Nicholson bliver født. Hans forældre er lidt oppe i årene, og det viser sig da også, at han »mor« i virkeligheden er hans mormor, og at hans »storesøster« i virkeligheden er hans mor. Det er godt og sympatisk, at Jacob Wendt ikke kaster sig ud i lomme-freudianske fortolkninger af, hvad dén historie kan have haft af betydning for Nicholsons forhold til verden i almindelighed og til kvinder i særdeleshed.

Efter dén åbning følger vi i over 40 korte kapitler Nicholsons liv i alle detaljer, fortalt udefra, for Nicholson selv har ikke ønsket at lade sig interviewe til bogen. Hvor han tidligere i karrieren badede sig i offentlighedens projektørlys bag sine karakteristiske solbriller og beredvilligt stillede op til interviews, har den nu 78-årige skuespiller trukket sig tilbage. Hans faste plads til basketball-holdet Los Angeles Lakers kampe står tom, han slår sig ikke løs på de fashionable barer, og han giver ikke interviews. Han er kort sagt blevet gammel og har trukket sig tilbage uden officielt at være gået på pension.

Med baggrund i en 35 år lang fascination af den amerikanske skuespiller har Jakob Wendt Jensen arbejdet sig igennem interviews, avis-, magasin- og ugebladsartikler og ikke mindst de andre biografier, der er skrevet om Nicholson og om mennesker, han har mødt. Han har set alle de film, Nicholson har været involveret i som skuespiller, producent eller instruktør. Det er solidt arbejde, og de mange fortællinger om, hvordan Nicholson arbejder med en rolle, er spændende og vedkommende læsning for filmelskere.

Hele historien er med

Bogen har det hele med, og det er dens største svaghed. Jeg er ligeglad med at få at vide, at han engang købte en skitrøje i København, eller at der er nogen, der mener, at han muligvis har haft en affære også med Meryl Streep. Jeg ville også leve lykkeligt uden at vide, hvordan nogle af hans kvindelige bekendtskaber beskriver hans evner som lagenartist. I den forbindelse er det problematisk og symptomatisk for bogen vinkel, at Jacob Wendt Jensen – få steder – bruger Billed Bladet og Se & Hør som kilder.

Jakob Wendt Jensen har mange år som en af landets toneangivende filmanmeldere på sit CV og er en afholdt formand for Danske Filmkritikere. Hans evne til kort og præcist at karakterisere en film fornægter sig ikke. Det gør heller ikke hans lyst til at vurdere. Nicholsons film får alle et par anmelderord med på vejen i den kronologiske fremstilling, og i et tillæg tildeler han dem stjerner. Man kan diskutere, om den slags vurderinger hører hjemme i en biografi. Jeg synes det ikke.

Hvis man vil vide alt – også alt det ligegyldige – om Jack Nicholson, er Jacob Wendts bog en guldgrube for den nyfigne. Den nysgerrige, der vil forstå, hvad lige netop Nicholson har tilført filmkunsten, og hvilken betydning han har haft for vores opfattelse af, hvad film kan, må også gå andre steder hen.

Palle Schantz Lauridsen er ph.d. og lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.

Titel: Jack Nicholson. Filmene, kvinderne og stofferne.

Forfatter: Jacob Wendt Jensen.