Malene Sølvsten er guf for læsende teenagere

Andet bind i Malene Sølvstens roman »Ravnenes hvisken« er landet - med et tordenskrald. Fold sammen

Læselystne teenagere (og de, der er ældre) med hang til fantasy behøver ikke gå litteraturløse gennem sommeren. Heller ikke selv om de allerede har ryddet bibliotekets og/eller boghandlerens hylder og læst rub og stub af Rowling, Meyer, Kaaberbøl, Eken, Ottesen m.fl. Der ligger nemlig endnu godt 600 velskrevne og vilde sider og venter i form af Malene Sølvstens »Ravnenes hvisken 2«, der er andet bind i en planlagt trilogi om en 17-årige synsk pige, om at være anderledes og om asatro og nordis­ke guder.

Malene Sølvsten debuterede sidste år med første bind i trilogien – et tordenbrag af en fantasy-realistisk roman, der sendte mærkbare efterskælv gennem luften over Midgård og andre nærliggende områder, og som burde kunne høres helt ovre i Harry Potter-land. For Sølvsten skriver ikke bare fantasy for fantasi og fornøjelse, hun fortæller nordisk mytologi på moderne dansk og giver sine læsere en lille indsigt i fortidens gude­tro og gamle legender.

Hovedpersonen er den forældreløse Anne, der efter en tumultarisk barndom med skiftende plejefamilier har både en voldsdom og anklager om brandstiftelse med mere med sig i bagagen. Hun bor nu for sig selv i en nordjysk flække og er i bind 1 netop begyndt i gymnasiet, hvor hun for første gang i sit liv møder nogle mennesker, der (tilsyneladende) vil hende det godt.

Alle viser sig at have hver deres særlige evne, som de før eller siden får brug for. Anne selv er synsk, hun kan mærke folks aura og se hændelser, der endnu ikke har fundet sted. I bind et forsøger hun at finde ud af, hvad der er op og ned på de syner, hun gentagne gange har haft om et uhyggeligt mord på en ung rødhåret pige, der har fået skåret et runetegn på ryggen. I bind to forsøger hun at forhindre Ragnarok.

Pigemordet ligner en ræke drab, der på det seneste er blevet begået mod en række unge rødhårede piger på egnen, men det ligner også mordet på Anne selv. Det skal hun selvsagt forhindre, og i sin søgen efter sandheden bag mystikken må hun bevæge sig ind i en anden verden, hvor der hersker kampe og kaos, og hvor det ikke altid er let at se, hvem der er ven eller fjende.

Hendes bedste ven er ulven Monster, der dødeligt såret opsøger hende for at fortælle, at hendes tvillingesøster er taget til fange af den frygtelige dronning Ragnara. Begge søstre skal dø, for at Ragnara kan tilrane sig gudernes magt, nu hvor mange af de gamle guder gradvist mister deres kraft, fordi menneskene glemmer, hvem de er.

Selv om Anne og hendes venner har sjældne kræfter, er hun også en vred, sårbar og stædig ung dame, der kæmper mod både ydre og indre dæmoner. Men hun er også en tiltrækkende, sansende kvinde, der især i bind to bevæger sig ud i andre fysiske nærkampe end de rent voldelige. Hun nedlægger med andre ord mænd på stribe i mere end én forstand.

»Ravnenes hvisken« er en velfortalt og stærk serie, hvor sproget er enkelt og ligetil i den jeg-fortællende Annes stemme, og hvor den overordnede fortællestruktur bevæger sig spændstigt og buldrende fremad mod et ragnarok af et klimaks. Eneste anke er den indimellem manglende spændingsopbygning til flere mindre, men ganske uhyggelige scener – de mangler suspense og lander nogle gange lidt akavet.

Det ændrer dog ikke ved, at hvis Harry Potter- og Twilight-serierne er toppen af den internationale fantasy-pop, så er Malene Sølvstens serie om den synske Anne en funklende ny stjerne på himmelhvælvet over nordisk fantasylitteratur. Endnu en sommer står på torden og lynild.

Titel: Ravnenes hvisken 2 Forfatter: Malene Sølvsten. Sider: 707. Pris: 200 kr. Forlag: Carlsen/Lindhardt og Ringhof.