Mærsk-biografi sælger stort hos boghandlerne

Portrætbogen af erhvervsmanden Mærsk Mc-Kinney Møller er så stort et hit, at forlaget Gyldendal trykker et nyt oplag til julehandlen bare fire uger efter udgivelsen.

Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen / Scanpix

Anmeldelserne har i vid udstrækning været begejstrede, og danske bogkøbere virker ligeså glade for udgivelsen ”Mærsk Mc-Kinney Møller – et personligt portræt af Danmarks største erhvervsmand".

Kun fire uger efter udgivelsen af bogen bliver den trykt i et nyt oplag, fordi forlaget Gyldendal forsøger at besvare efterspørgslen. Det betyder, at der er produceret i alt 46.000 eksemplarer af fortællingen om Mærsk.

Forfatterne, som står bag, er Berlingske Tidendes politiske kommentator Thomas Larsen og den tidligere erhvervsredaktør på avisen, Finn Mortensen.

I bogen skildrer de mennesket Mærsk gennem samtaler med personer, der har knyttet mere eller mindre nære bånd til ham; fra datteren Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla til hans tidligere professionelle sparringspartner på Esplanaden, Jess Søderberg.

Sidste kapitel giver ordet til Mærsk selv, hvor han reflekterer over sit karriereforløb og også taler om forholdet til sin far A. P. Møller.