Lutter jubel og ømme muskler

Peter Schepelerns vægtige »Filmleksikon« er svær at løfte, men endnu sværere at lægge fra sig.

Peter Schepelerns »Filmleksikon« lider ikke af berøringsangst. Alle genrer er med. Her er det en scene fra Sam Raimis skrækfilm »The Evil Dead«. Fold sammen

Manden ser mildest talt forskrækket ud, og det er ikke så mærkeligt. Han er nemlig ved at blive kvalt af sin egen afhuggede hånd.

Det på én gang morbide og morsomme billede stammer fra Sam Raimis skrækfilm »The Evil Dead« og findes gengivet - endda i farver - i det nye danske opslagsværk »Filmleksikon«, der hermed tydeligt signalerer, at dette ikke er en tør og støvet encyklopædi, og at det ikke lider af højpandet berøringsangst over for de mere kulørte genrer.

Her er tale om en opdatering af det »Filmleksikon«, der i 1995 udkom på forlaget Munksgaard-Rosinante, og som nogle af os siden har slidt i laser, mens vi mere og mere utålmodigt har ventet på en lovet opdatering redigeret af den fine filmhistoriker Peter Schepelern. Nu er vores utålmodighed endelig blevet imødekommet, oven i købet med et regulært pragtværk - den nye udgave, som den eminente forlagsredaktør Lisbeth Frimodt på Gyldendal står bag - er på ikke færre end 1.232 sider og rummer 4.000 opslag plus 1.500 illustrationer. Strengt taget skal man være bodybuilder for at løfte denne moppedreng af en bog, men vi andre bider tænderne sammen og mobiliserer de forhåndenværende muskler, for bogen er endnu sværere at lægge fra sig end at løfte.

Underholdende og grundig

I forhold til det gamle »Filmleksikon« er Peter Schepelerns stab øget fra 27 til 35 yderst kompetente mennesker, og det betyder, at bogen er så grundigt og gedigent gennemarbejdet, at den tangerer det totalt fejlfri. Samtidig er den trods sin primære leksikale funktion gevaldigt underholdende, for den nøjes ikke med at fremlægge facts, men vurderer med stor præcision de biograferede instruktører og skuespillere, så man klart får en skelnen mellem skidt og kanel.

Man kan også slå lande op - hvordan forholder det sig f.eks. med filmproduktionen i Litauen? - samt ikke at forglemme et stort antal tekniske udtryk som f.eks. præ-produktion og tracking shot. Skulle man være i tvivl om, hvad forskellen er på en splatterfilm og en slasherfilm, finder man også svaret i »Filmleksikon«, og man kan samtidig glæde sig over, hvor smukt illustreret bogen er med såvel portrætbilleder som stills.

Stor spændvidde

Naturligvis får store filmkunstnere som Ingmar Bergman og Akira Kurosawa mest spalteplads, men det nye værks rummelighed fremgår af, at man også møder skuespillere som Eva Longoria og Dolph Lundgren og en instruktør som Gerard Damiano, kendt for pornofilmen »Langt ned i halsen«. Spændvidden er med andre ord imponerende, og det samme er aktualiteten - f.eks. noterer man sig velfornøjet, at amerikanske Ellen Page (»Juno«, »Inception«) er med, og at det også gælder hendes unge, danske kolleger Stéphanie Leon og Cyron Bjørn Melville.

Indvendinger? Næsten ingen. Paprika Steen er (naturligvis) biograferet i bogen, men Bodil Steen er ikke, skønt hun havde en lang filmkarriere. Og Mille Hoffmeyer Lehfeldt leder man også forgæves efter, selv om hun er et meget stort talent i dansk film. Men så kan man heller ikke finde på mere at beklage sig over. Resten er lutter jubel og ømme armmuskler.