Lone Theils krimi debuterer med en hverdagsnær fortælling

»Pigerne fra Englandsbåden« handler om en kvindelig udenrigsjournalists karriere og kærestesorger - og udfolder en gradvist mere omfattende kriminalgåde.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Makabre forbrydelser, der er så sjældne, at de næsten virker urealistiske, tværes ofte ud over moderne krimier, så man skulle tro, at verden var befolket af sadistiske mordere og syge sjæle. Helt almindelige mord, om man så må sige, og helt almindelige helte og heltinder har ofte svært ved at få plads på de krimilitterære bogsider, og det får mange krimihistorier til at fremstå usandsynlige, usandfærdige, ja næsten useriøse.

Sådan er det ikke med London-korrespondent Lone Theils` »Pigerne fra Englandsbåden«. For nok er denne debut befolket med frygtelige mord og sindssyge forbrydere, men hverdagen og den troværdige realisme er et så gennemgående træk, at det både giver fortællingen er skær af rolig og regelmæssig normalitet og af opbyggelig uhyggelig unormalitet.

En hændelse fra virkeligheden, hvor et billede af to forsvundne danske piger i sin tid dukkede op hos en amerikansk seriemorder, danner baggrund for handlingen, og det giver i sig selv fortællingen en krog til virkeligheden, men det er først og fremmest i sproget, i hverdagsdetaljen og i portrættet af hovedpersonen, at det sandsynlige og sandfærdige står troværdigt og seriøst.

Heltinden er en dansk London-baseret udenrigsjournalist, der arbejder for ugeavisen Globalt. En på mange måder gennemsnitlig moderne kvinde, ambitiøs og hårdtarbejdende, single og med et lidt kompliceret forhold til kærligheden og med mere eller mindre ubearbejdede relationer til forældre og fortid.

Nora Sand hedder hun, og da hun efter en opgave i en lille engelsk provinsby falder over en gammel kuffert af den slags, hun samler på, får hun pruttet prisen ned og slæber den med hjem til London-lejligheden.

Styrken er det hverdagsnære

I kuffertens fór finder hun en håndfuld fotografier, bl.a. ét af to unge piger, der står på Englandsfærgens dæk. Hun bliver nysgerrig og researcher lidt på sagen, og det viser sig, at de to piger forsvandt sporløst under en skolerejse i 1985.

Nora Sand får solgt historien til sin chef, inden hun rigtig fatter, hvor farlig den er, og som den nysgerrige og stædige journalist, hun er, begynder hun at researche på pigerne, deres baggrund, kuffertens forhistorie og en livstidsdømt morder, hvis navn er indgraveret i kufferten.

Hverdagsroen og –rutinerne ryger, og inden Nora Sand får set sig om, er hun havnet i begivenhedernes centrum. Hun får hjælp af britisk politi og en tidligere gymnasieven, der er på antiterrorkursus hos den britiske efterretningstjeneste, men ellers er hun alene på egen hånd mod en bestialsk seriemorder og hans tro væbner.

Sprogligt er »Pigerne fra Englandsbåden« især i begyndelsen en smule svag i koderne, og den bliver indimellem lidt for omstændelig i beskrivelsen af hovedpersonens daglige gøren og laden.

Men netop den hverdagsnære portrættering af Nora Sand og hendes liv er samtidig bogens klare styrke, og teksten vokser sig efterhånden også stærkere. Det understreges af den fint doserede humor og af den langsomt stigende uhygge, der lige præcis er så meget nede på jorden, at den får læseren til at sidde oppe under loftet ved bogens dramatiske klimaks. En fin og uforstilt femikrimi om en heltinde, man gerne møder igen.

Titel: Pigerne fra Englandsbåden. Forfatter: Lone Theils. Sider: 350. Pris: 250 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof.