Lige så det svimler for én

Moebius genudgives på dansk i en omfattende samling, der inkluderer hans unikke album »Den Hermetiske Garage«.

Engang i slutningen af 1960erne havde den franske tegneserietegner Jean Giraud en mystisk åbenbaring i midten af den mexicanske ørken. Han havde i flere år tegnet »Blueberry«, men under indflydelse af den brogede del af ungdomsoprøret søgte han efter et nyt udtryk, der skulle kunne noget andet end den hårdkogte historiske realisme i hans populære westerntegneserie.

Ørkenens solbagte skønhed (og en håndfuld narkotiske peyote-svampe) blev indgangen til det univers, som Jean Giraud første gang begav sig ind i nogle år senere – i det banebrydende blad Metal Hurlant, som han selv udgav sammen med ligesindede kolleger. Selv om der var visuelle reminiscenser fra Blueberry, såsom forekomsten af øde ørkenlandskaber, var det en ganske anden verden, som Jean Giraud, der i sin nye inkarnation kaldte sig Moebius, nu foldede ud.

I Moebius’ serier, der blev tegnet sideløbende med Blueberry-eventyrene, er der tilsyneladende ingen sammenhængende handling, og dog synes de at rumme en drømmeagtig logik, som hele tiden unddrager sig den både fascinerede og frustrerede læser.

Det første større værk fra Moebius’ aldrig hvilende tegnerhånd var »Den Hermetiske Garage«, der blev tegnet i én lang febrilsk anstrengelse for at fastholde og udtrykke den strøm af billeder, der havde lejret sig dybt i tegnerens hjernebark. I et interview med Berlingske i 2009 beskrev Moebius processen som »en kreativ orgasme, der varede flere år«.

I »Den Hermetiske Garage« følger man den tropehjelms-prydede Major Grubert, der som en slags hemmelig agent overvåger det indre af en asteroide. Asteroidens indvolde er tilsyneladende et virvar af sammenflettede verdener, der både tæller fremmedartet arkitektur, stormende oceaner og udstrakte ørkener.

»Den Hermetiske Garage« er af såvel tegneserie-eksperter som kunstanmeldere blevet betegnet som et unikt værk, og ikke kun på grund af Moebius’ sublime håndværk. Med et usvigeligt sikkert talent for skravering og perspektiv fremmaner han et imaginært univers, som læseren nærmest kan række ud og føle på, uanset hvor bizart det tager sig ud.

Det virkeligt bemærkelsesværdige er dog den måde, hvorpå serien nærmest pulserer af legesyge og glæde ved at skabe og skabe i en uendelig strøm. Det er humor, horror, drøm og strejf af virkelighed i en konvulvisk sprællen med visuelle virkemidler – og Fanden ta’ et sammenhængende plot!

Trods sin titel er »Den Hermetiske Garage« dog ikke hermetisk lukket af fra sin omverden og samtid. Moebius er inspireret af science fiction-forfattere som Michael Moorcock og J.G. Ballard, der eksperimenterede med bevidst desorienterende måder at skrive på og med »åbne« litterære universer, hvilket blandt andet betød, at visse karakterer i Moebius’ garage er vandret direkte ind fra Moorcocks historier.

»Den Hermetiske Garage« var kun det første af en lang række værker i Moebius’ navn, og nu udgiver Faraos Cigarer en samling af hans serier i tre store bokse, hvoraf den første indeholder »Den Hermetiske Garage«, opfølgeren »Manden fra Ciguri« og det sex-satiriske album »Den kåde kyk«. Sidstnævnte har nok forårsaget flere fniseanfald end noget andet tegneseriealbum, der i årenes løb har været tilgængeligt i et gennemsnitligt dansk bibliotek.

Alle tre album er i farver, hvilket vil bedrøve fans af Moebius« originale sort-hvide version af »Den Hermetiske Garage«. Farverne dølger nemlig til en vis grad tegnerens organiske teknik, men til gengæld tilføjer de de indre ørkenlandskaber en glød, som den sort-hvide mangler.

Heldig er den, der endnu har Moebius’ verden til gode. Det et svimler nærmest for en fan som undertegnede, at der endnu er tusinder af sider, der skal udgives i denne fornemme samling.

Forfatter/tegner: Moebius Titel:Major Grubert 1-3 Sider: 238 Pris: 498 kr. Forlag: Forlaget Faraos Cigarer