Lars Kepler er et ægtepar

Hyperaktivt svensk forfatterægtepar står bag pseudonymet Lars Kepler og den svenske sensationskrimi »Hypnotisören«.

Det svenske forfatterpar Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril er trådt frem som forfattere til krimisuccesen »Hypnotisören«. Fold sammen

Nok så kvalificerede gæt kan ikke overliste sandheden. I går afslørede Aftonbladet, hvem der gemmer sig bag det svenske pseudonym Lars Kepler og succesbogen »Hypnotisören«. Det var ikke, som Berlingske Tidende antog, John Ajvide Landqvist, men det yderst produktive forfatterpar, Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril, der i pressemeddelsen fra Albert Bonniers forlag udtaler:

»Udgangspunktet for »Hypnotisören« var at vi både elsker spændingslitteratur og film. Pseudonymet »Lars Kepler« opstod i samme øjeblik vi bestemte os for at forsøge at skrive sammen. Vi ville adskille dette nye forfatterskab fra vore egne. Eftersom vi ønskede at blive bedømt uden forudfattede meninger, sendte vi manuskriptet anonymt til forlaget. Vi er stolte over kriminalromanen »Hypnotisören«. Skriveprocessen har været fantastisk lystfyldt og kreativ. Vi ville tilføre genren en ny slags filmisk tempo sammen med en række uventede personer og gåder. Og dette skal også fremover være vort kendetegn som »Lars Kepler«, siger Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril, der har tre små børn og bor i Stockholm.

42-årige Alexander Ahndoril er dramatiker og romanforfatter. Han debuterede i 1989 og har siden udgivet otte bøger, bl.a. den omdiskuterede »Regissøren« fra 2006 (oversat til dansk), hvor han skildrer Ingmar Bergmans liv uden nogensinde at have truffet instruktøren. »Svineri«, kaldte Bergman det og rejste en debat, der kom til at handle om grænsen mellem fiktion og virkelighed. Til efteråret udkommer Alexanders niende bog »Diplomaten«, hvor Hans Blix er hovedperson.

43-årige Alexandra Coelho Ahndoril, der har svensk far og portugisisk mor, debuterade i 2003 med den prisbelønnede bog »Stjerneborg« (oversat til dansk), der handler om astronomen Tycho Brahe. Ligesom sin mand er hun bogaktuel, ikke kun med »Hypnotisören«, men udgiver senere i denne måned sin tredje bog, »Mäster«. Derudover er hun doktorand ved Lunds universitet med speciale i den afdøde portugisiske digter Fernando Pessoa, der efterlod sig en række forfatterskaber under forskellige pseudonymer.

Krimiserien om den finlandssvenske kommisær Joona Linna er berammet til otte bøger, og vil fortsat blivew udgivet under navnet Lasrs Kepler. »Hypnotisören« er hidtil solgt til 28 lande og udkom i Sverige 24 juli. Herhjemme har Gyldendal købt bogen, og regner med at udgive den i marts-april 2010.