Lægehjerter af guld

Bøger: Thomas Bo Thomsen (red) - Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter. Danske forfattere giver læge-litteraturen et tiltrængt elektrochok.

Min bedstemor var sygeplejerske og giftede sig med lægen, og hjemme hos dem kunne man læse »Piger i blåt, hvidt og gråt«, og hvad de hed alle sammen; bøgerne om den kække Sue Barton, som også giftede sig med lægen.

Noget må have virket, for begge bedstemødres døtre blev selv sygeplejersker. Egentlig er det mærkeligt, at den hvide verden, som ikke er så hvid igen, men fuld af blod, slim og bræk, kan generere så romantiske forestillinger. Men det handler vel om det heroiske, selvopofrelsen, dette at gøre noget for andre. Lægeromanen er en temmelig ensidig genre, det slår aldrig fejl, at de gode sejrer og får hinanden i begge ender, og den til tider ulækre realitet får ikke meget plads.

Moderne lægenovelle
På FADLs Forlag udgiver man ikke lægeromaner, men fagbøger. Her kaster de sig med egne ord hellere »ud i peristaltikken end i romantikken.« Alligevel besluttede et par kvikke hoveder at bede 12 danske forfattere om at give deres bud på en moderne lægenovelle. Det har de gjort, og nu kan man læse om Dr. Dansemus og hans forførende evner i Jens Blendstrups meget morsomme »Historien om en jordemoder«, møde en iskold gynækolog hos Pia Juul og rædslens svævende spøgelse hos Pablo Llambías, samt være langt nede i kælderen på Riget med den gådefulde Ejler Nyhavn. Og meget mere.

Nyskilt sexafhængighed
Sjovt nok er der ikke så meget romantik i disse noveller, derimod er der nyskilt sexaf-hængighed hos Anne Lise Marstrand-Jørgensen, og dén klamme lægehånd ville man godt nok ikke ønske sig pålagt. Der er en meget, meget ambitiøs lægesekretær, som nok ved, hvordan man gafler Mr. Privatpraksis-Audi-Cabriolet-Noma-Hver-Fredag hos Susanne Staun. Der er sindssyge og systemer, der er børn, der ønsker deres forældre døde, og kvinder, der forsøger at få lægemanden druknet. Der er noget for enhver smag, hold øje med disse nye klassikere, som forhåbentlig allerede er at finde i et venteværelse nær Dem, ellers er der jo boghandlen.