Kunsten at samle en bestseller

Selv for velskrivende journalister med et udmærket plot i ærmet er det ikke bare sådan at slå ingredienserne sammen til en ordentlig bolledej af en spændingsroman.

Man kan være nok så meget mekaniker, kok eller kender af godt sprog og gode historier, uden at man nødvendigvis evner henholdvis at producere motorcykler, drive restaurant eller skrive en bog. Man kan selvfølgelig godt forsøge, initiativ og gåpåmod er fine egenskaber. Men for nu at holde os til det, vi her har at gøre med, så skal der en del mere end journalistens evne til at skrive, researche og sætte en god historie op for at frembringe en fremragende roman, spændings- eller ej.

Mindre kan naturligvis gøre det, og det er heromkring, at to danske journalister med litterære ambitioner har lagt sig i deres krimidebuter.

Om det er barren eller evnerne, der ikke er placeret højt nok, er svært at sige, for både hos Pernille Boelskov og Jan Körner er der stedvise sproglige og handlingsmæssige højdepunkter undervejs. Samlet er begge dog for svage i koderne.

I »Granitgraven« tager Boelskov læseren med til Bornholm, hvor liget af en ung russisk mand findes i et nedlagt granitbrud. Den nye præst, Agnethe, der har haft et godt øje til russeren og i øvrigt forsøgt at hjælpe ham med at finde sine danske aner, opponerer mod politiets efterforskning, der – mener hun – er kørt af sporet. Hun indleder sine egne mere eller mindre diskrete undersøgelser og kommer efterfølgende i konflikt med både provst, politi og andre plageånder.

Plottet er på mange måder fint, og læseren begaves med informative oplysninger om russernes besættelse af klippeøen, kirkelige uoverensstemmelser og bornholmsk historie. Men historien er ikke stramt nok komponeret, og flere begyndende spændingskurver når aldrig klimaks, men siver ud gennem siderne som uforløste nys.

Den garvede hofreporter Jan Körner er lidt bedre til at holde pulsen, til gengæld går der for meget kliché og kaloriefattig satire i hans »Tronfølgeren«, der er et sammenkog af politisk thriller, traditionel krimi og kulørt nøgleroman. Det ville have klædt bogen, om Körner havde doseret ingredienserne bedre og dermed ladet tonen af sig selv som forfatter træde tydeligere igennem.

Handlingen foregår i et terrorfokuseret København, hvor politi, PET og ledende politikere straks tager for givet, at islamiske fundamentalister står bag bombemordet på landets kronprins i Kongens Have. Det viser sig dog, at kronprins Valdemar havde en del fjender rundt omkring som følge af et mere end almindeligt udsvævende liv, og der er lagt op til masser af snask og spænding om en gammel voldtægtssag, ægteskabet med en russisk oligarks smukke datter og ludere og lommetyve, og midt i det hele er der ægteskabelig krise hos dronningen, ditto hos PETs efterforskningsleder, to trosforvirrede unge indvandrermænd og en fotograf, der får århundredets scoop.

Historiens store persongalleri er ganske underholdende, men satiren tager pusten fra spændingen, mens spændingen forfladiger satiren, og det politiske islæt står lidt og flagrer uden mål og med.

Kunsten at vedligeholde et forfatterskab kræver mere end lysten til at skrive – f.eks. offensive redaktører, højt placerede barrer, litterær zen.

3 stjerner