Krimijul i boghandlerne

Det er især krimier, der bliver lagt under træet i år. Men bogsalget i det hele taget er også stigende og er anført af Stieg Larsson, Harry Potter og Blekingegadebanden. Kun biografierne halter bagefter.

Der er godt gang i bogsalget op til jul – bl.a. hos Arnold Busck. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

»Det er en meget stor krimijul,« siger produktchef Dorthe Terreni fra Indeks Retail, der står for indkøbene til boghandlerkæderne Bog og Idé og Bøger og papir.

Men det går ikke kun godt for Stieg Larsson og co. – det er en god jul for de fleste bogtyper. For selvom digitaliseringen, internet og TV truer, bliver en aften med en god bog i en god stol stadig mere tiltrækkende for danskerne. Tallene for julehandlen er endnu ikke endelige, men man kan allerede nu konstatere en stigning:

»Det ligner en vækst på nogle procent,« siger Henrik Christensen, der ligeledes er fra Indeks Retail.

Den genkender man hos boghandlerkæden Arnold Busck:

»Det har været en rigtig god julehandel indtil videre. Og det er i den grad ved at tage til her de sidste dage op mod jul,« siger Sonny Schneider, der er butikchef i Arnold Busck på Strøget i København. Han er samtidig ikke i tvivl om, hvilken bog der er julens mest populære:

»Det er helt sikkert »Blekingegadebanden«. Vi får hele tiden store leverancer, og de bliver revet væk,« siger han. »Og så er det stadig helt utroligt, at så mange skal have Stieg Larsson under juletræet.«

Sonny Schneider tilføjer, at der både i tilfældet »Blekingegadebanden« og Stieg Larsson er salg i både seneste eksemplar, men også forgængerne.

»Der bliver solgt næste lige så meget af Peter Øvig og Larssons første, som af deres sidste. Det undrer os specielt ved Larsson, for der er den første bog jo flere år gammel (første bind i Blekingegadebande kom derimod i foråret, red.). Vi tror, det skyldes, at folk gerne vil have et pænt eksemplar stående i stedet for en paperback,« siger han og tilføjer, at mange kunder køber et helt sæt, fordi udgivelsen af nye bøger har blæst liv i de gamle.

Hos Arnold Busck har man samtidig konstateret, at det i år er et væsentligt bredere udvalg af bøger, der sikrer vækst. Hvor B.S. Christiansens biografi tidligere reddede hele biografi-genren, er der i år ikke så oplagte bestsellere, men en helt masse bøger, der sælger godt.

Samme pointe kan ifølge Sonny Schneider overføres til samtalebøgerne, der for et par siden bragede igennem med få titler med astronomiske salgstal. I år er der et langt større udbud og ikke nogle oplagte bestsellere, der virkelig distancerer de andre titler.

Eneste skår i glæden er ifølge Indeks Retail salget af biografier:

»Det er gået lidt langsommere med biografierne i år. Men det skyldes nok, at navnene er lidt svagere, og at der en del ikke helt traditionelle biografier,« siger Dorthe Terreni, der mener, at der mangler nogle store erhvervsfolk. Det er nemlig en gruppe, der traditionelt sælger godt.

Men på trods af manglende erhvervsfolk er der stadig grund til smil i landets boghandlere. For der er travlt.

Hugo Steenberg, der er butikschef i Bog og Idé på Nørrebrogade, har slet ikke tid til at fortælle om julehandlen.

»Du kan skrive, at vi har travlt,« siger han efterfulgt af et »det var det, farvel, du«. Berlingske Tidende vil så tilføje et lille »Glædelig jul«.