Krigen fortsætter efter krigen

Robert Goddard er tilbage. Nu med en moderne forviklingshistorie om spioner, storpolitik og sexede mænd og kvinder i Paris efter Første Verdenskrig.

Robert Goddards evne til at skrue et godt plot sammen fornægter sig ikke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Graham Jepson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Første Verdenskrig er slut, men freden lader vente på sig. I kulisserne til de historiske fredsforhandlinger i Paris og omegn kæmper de implicerede nationer om land, indflydelse og en plads i historiebøgerne, og det går ikke stille af. Godt nok er slagmarken forladt, men krigen fortsætter blandt spioner, dobbeltagenter, patrioter, lands- og andre forrædere, og midt i det hele forsøger den tidligere krigspilot James ’Max’ Maxted at finde sandheden om sin fars mystiske død.

Scenen er sat med historiske vingesus i Robert Goddards nye thriller, »En affære i Paris«, der er første del i en trilogi om Max, og som i alle ægte spionromaner er forviklingerne mange og fjenderne allestedsnærværende.

Den aldrende sir Maxteds død viser sig hurtigt ikke at være helt så simpel som det franske politi og den britiske efterretningstjeneste foregiver i forsøget på at lægge låg på en skandale midt under de sårbare fredsforhandlinger. Men Max vil kende sandheden og kaster sig ud i en farlig efterforskning.

Officielt er faren faldet ned fra et tag, hvad han lavede der, vides ikke, men politiet mener, at den pinlige sandhed er, at den ældre herre, der havde en affære med den smukke og noget yngre Corinne Dombreux, i jalousi var kravlet op for at få vished for, at elskerinden lod sig nøgenportrættere af en fordrukken italiensk kunstmaler. Max tror ikke på konklusionen, og han beslutter sig til både politiets, efterretningstjenestens og storebroren Ashleys udelte frustration at opklare det, han anser for at være et mord.

God Goddard

Det viser sig da også hurtigt, at den gamle diplomat havde gang i noget, der var mere omfattende end et simpelt kærlighedseventyr.

I farens efterladte ting finder Max en liste over noget, der ikke umiddelbart er helt gennemskueligt, men dog tilstrækkelig mistænkeligt til, at han forhører sig om det hos farens gamle bekendtskaber. Faren har i sin karriere arbejdet rundt om i verden, og nogle af dem, han kendte fra Japan og Brasilien, er nu at finde i Paris. De har muligvis kendskab til mere, end de vil give indtryk af, og bag det hele gemmer der sig en tysk mesterspion, som alle enten frygter og føjer eller forsøger at finde.

»En affære i Paris« er en ægte Goddard, velskrevet og velturneret med masser af historiske hints og skønne sproglige detaljer, og samtidig er der lagt i kakkelovnen til fortsat spænding med en god gedigen cliffhanger af en afslutning, der lover godt for næste bind.

Der er også flere uafsluttede historier i historien, blandt andet dem om smukke madame Dombreux’ rolle, Max’ mors årelange udenomsægteskabelige forhold til den elegante Brigham, den farlige russiske Nadia Bukajeva og ikke mindst en arabisk klatremus, kaldet Le Singe.

Som altid er der hos Goddard mange tråde at holde rede på, og de bliver i sagens (trilogiens) natur ikke alle viklet ud. Der er måske lige lovlige mange løse ender til, at dette bind når helt op at ringe, ligesom der undervejs er lidt for mange heldige tilfældigheder i opklaringen, men Goddards evne til at skrue et plot sammen på den gode, gamle tilbagelænede britiske måde fornægter sig ikke. Goddard er god.

Titel: En affære i Paris. Forfatter: Robert Goddard. Oversætter: Claus Bech. Sider: 456. Pris: 300 kr. Forlag: Gyldendal.