Krig og kærlighed

Den britiske succesforfatter Ken Follett kaster sig efter de store middelalderromaner med ordrig appetit over det 20. århundrede. Han begynder med Første Verdenskrig.

Ken Folletts sidste nye roman, »Giganternes Fald«, på henved tusind sider er første del af en trilogi om det 20. århundrede. Fold sammen

Det er ikke nogen tilfældighed, at Ken Folletts mammutroman »Giganternes Fald« er stablet op samtidig i alverdens boghandler, indkøbscentre og lufthavne. Som millionsælgende romanforfatter er Follett kun overgået af Harry Potter-forfatteren J.K. Rowling, og nu ønsker også Follett at markere første del af trilogien om det 20. århundrede som en verdensbegivenhed. Og det er det. Lige dele storpolitik og slægtsroman, som man har svært ved at lægge fra sig. Et storværk på foreløbig hen ved tusind sider, som man føler, man bliver klogere og samtidig - og over lange stræk - herligt underholdt af.

Efter introduktionen af et walisisk minearbejdermiljø domineret af kulminens konservative ejer; jarl, storgodsejer og overhusmedlem Fitzherbert - kaldet Fitz - bankes romanens første verdenspolitiske nagle i det skelet, som århundredet slæbte med sig i skabet frem til Berlinmurens fald i 1989 - hvor forfatteren i øvrigt har bebudet at afslutte trilogien. Skuddet i Sarajevo den 28.juni 1914, hvor den østrig-ungarske tronfølger dræbes. Østrig-Ungarns krigserklæring provokerer ikke blot kejserriget Rusland, men forstærker samtidig frustrationerne i Europa og USA over staternes forskellige kolonipolitik, sikkerhedspolitik og handelsstrategier. Det storpolitiske drama er skudt i gang, og Follett introducerer de historiske kronede hoveder og præsidenter, mens han behændigt skyder en række fiktive diplomater og fem familier fra England, Tyskland, Rusland og USA ind i handlingen som agerende hovedpersoner og omdrejningsakser for krigen og det storpolitiske drama.

Romantik og revolution

Den walisiske jarl og skørtejæger med de ultrakonservative sympatier er gift med en russisk fyrstinde, og hans mere begavede søster suffragetten og samfundsdebattøren Maud er hemmeligt forlovet - og senere gift - med den tyske diplomat og spion Walter, der indkaldes til tysk krigstjeneste. Da den russiske revolution meget belejligt for Vestmagterne svækker tyskernes modstand mod øst og koncentrerer krigs-indsatsen i Frankrig og Belgien, introduceres et russisk brødrepar som et forudsigeligt Kain-Abel forhold, hvor den ene leder direkte ind i bolsjevismens revolution af zardømmet, mens den anden forbereder livet som brutal samvittighedsløs og afstumpet gangster i USA.

Gennemarbejdet resarch

Indimellem romanens skildringer af politiske rænkespil og despotiske dagsordener, krudtrøgen fra skyttegravene ved Somme i Frankrig og stormen på Vinterpaladset i Skt. Petersborg, skildres de menneskelige relationer og den dårskab, der udspringer heraf. Står forfatteren mindre nuanceret i skildringen af kærlighedslivet, hvor pendulet svinger mellem banale patetiske falbelader og klichépræget småsjofel erotik, så er hans gennemarbejdede og vidt forgrenede research flettet sammen i en konsekvent romanform, der ikke lader sig anfægte. Forfatteren afleverer ved bogens slutning med Versailles-freden et Europa med nye grænser og nye stater, et inddæmmet forarmet Tyskland, et spændingsfyldt Rusland efter revolutionen og et sejrende USA i sin begyndende rolle som verdens politibetjent. I sidste kapitel anholdes lederen af kupforsøget i München i november 1923. Han hed som bekendt Adolf Hitler, og hermed kan et nyt bind i trilogien så forudsigeligt og passende begynde.