Karen Blixen får nyt liv i ny dansk tegneserie

... Og fire andre små tegneserie-anmeldelser.

Karen Blixen er hovedperson i tegneserien »Tannes liv i billeder«, hvori hun bliver begunstiget vuggegaver fra en løve, en stork, Djævelen selv og dennes overmand Friedrich Nietzsche. Her ses den legendariske danske forfatter på et udateret arkivfoto. Fold sammen

Tannes liv i tegninger

Forfatter: Anne-Caroline Pandolfo. Tegner: Terkel Risbjerg. Sider: 192. Pris: 249 kr. Forlag: Fahrenheit.

★★★★★☆

Forfatteren Jens Christian Grøndahl gik for nylig til angreb på nutidens bølge af selvbiografiske kolleger, der skrev fra »jegets enecelle«. En af Danmarks største selvbiografiske forfattere, Karen Blixen, skrev også på sin kapital af levet liv, men sjældent har enecellen været så rummelig som i hovedværket »Den afrikanske farm«. I Anne-Caroline Pandolfos tegneseriebiografi over Blixens liv bliver der digtet dygtigt allerede fra første side, da »Tanne« i 1885 bliver født på Rungstedlund. Her er der plads til en stribe af imaginære muser eller rettere norner, der hver især søger indflydelse på den kommende baronesses liv. En af de mest iøjnefaldende er den tyske filosof Friedrich Nietzsche, der samme år havde udgivet »Således talte Zarathustra«, som han giver hende i vuggegave, samtidig med at han opfordrer hende til at digte sin egen verden – som et rigtigt supermenneske. Scheherazade trækker på egne erfaringer og vil have hende til at lære at fortælle, hvilket hun mener en dag vil kunne redde hendes liv. Selveste Djævelen er der også - og en løve, en afrikansk høvding, Shakespeare og en stork. Sidstnævnte fugl lægger kimen til nøglefortællingen om manden, der først efter mange omveje ser, at vejene danner omridset af en stork, symbolet på frihed og udlængsel.

Mylderet af figurer ledsager Karen Blixen gennem hendes livseventyr, fra giftermålet med Bror og mødet med Afrika til genskrivningen af hele hendes historie gennem det sene forfatterskab. Grebet føles indledningsvis fortænkt, men da der samtidig gøres god plads til enkelte (kendte) episoder, fungerer det som en hyldest til det store mytologiske udtræk i Blixens egne bøger.

Den rolige fremadskriden i fortællingen underbygges af Terkel Risbjergs akvareltegninger, der med fin minimalisme får trukket både symbolske og menneskelige linjer op. Resultatet er en tegneseriebiografi, der åbner for nye læsere, samtidig med at den fremstår som en tilfredsstillende fortolkning af Blixens egen storkehistorie.

Don Martin 1

Forfatter og tegner: Don Martin. Sider: 192. Pris: 348 kr. Forlag: Cobolt.

★★★★☆☆

Don Martin var en af de amerikanske tegnere, der fra 1956 til 1988 var med til at gøre humormagasinet Mad kendt over hele verden med sine karakteristiske figurer, der alle havde samme brede hageparti, boksertud og underligt leddeløse krop. Denne samling af tegnede sketches indeholder striber fra det første årti, da Don Martins små ensides-historier var præget af en kulsort humor om arsenikforgiftning, kannibalisme og systematiske mishandlinger af karakterer a la Gøg og Gokke. Senere blev Don Martin næsten Beckett-agtig i sine rytmisk gentagende sekvenser, hvor menneskelig dårskab og eksistentiel meningsløshed syntes at lure i hver streg af de groteske optrin. Denne samling er altså fra startkarrieren, og de forskellige jokes er knap så raffinerede i deres humor, men det er interessant at se konturerne af den senere storhed tage form.

Forvandlingen

Forfatter og tegner: Søren Jessen. Efter Franz Kafka. Sider: 128. Pris: 199 kr. Forlag: Fahrenheit.

★★★★☆☆

Franz Kafkas »Forvandlingen«, hvor en kontormand vågner op og er forvandlet til et kryb, er blevet filmatiseret adskillige gange samt opført som teater og opera. Robert Crumb inddrog den i sin tegneseriebiografi om den tjekkiske forfatter, så man kan ikke sige, at Søren Jessens tegneserieudgave i sig selv er et originalt påfund. Til gengæld er hans filtrede og dystert skraverede tegninger så ubehagsfremkaldende, at de synes at være tegnet af den forvandlede selv. Teksten bliver indimellem svær at læse, med ord der forsvinder i fimrehår og plettede tapeter, men helhedsindtrykket er helt i pagt med Kafkas værk. Man kan mene, at absurdismen i vor tid er løbet over ende af en virkelighed, der selv er blevet uvirkelig, men Kafka er nu engang en hjørnesten i modernismens tankegods og fortjener genfortolkninger.

Sky-Doll Bind 4: Sudra

Forfatter: Alessandro Barbucci. Tegner: Barbara Canepa. Sider: 54. pris: 168 kr. Forlag: Fahrenheit.

★★★★☆☆

I vor tid beskrives religioner som oftest som stillestående tradition, og derfor kan science fiction-litteraturen indimellem minde én om, at religion forandrer sig over tid, som al anden kultur. Dan Simmons har leveret en omfattende fremtidsteologi med sine »Hyperion«-bøger, og den italienske tegneserie »Sky-Doll« indskriver sig også i denne særlige subgenre. I et parallelunivers kæmper to »pavinder« om det åndelige herredømme. Ved seriens begyndelse har Ludovica drevet Agape på flugt, og denne verdens væsener lever efter Ludovicas regime, der er en sær blanding af hedonisme og seksuel undertrykkelse. Hovedpersonen, Noa, er en »Sky-Doll«, en elskovsrobot, der viser sig at kunne mere end sit »modervor«. Tegnestilen er en sær, men meget stilsikker blanding af Disney og manga, men indholdet er bestemt ikke for børn.

Okkult mekanik

Forfatter: Emil Brahe. Tegner: Anders Hansen. Sider: 184. Pris: 199 kr. Forlag: Fahrenheit.

★★★★☆☆

Tegner/skriverparret Emil Brahe og Anders Hansen har i nogle år eksperimenteret med tegneseriefortællingen i minialbum som »Djyon Dære« og »Atomvinterbørn«. »Okkult mekanik« er en større historie om Magnus Finkel, der vil fremmane en ny verdensorden ved hjælp af Robert Johnsons støvler. For nok er han arbejdsløs, men han er også okkultist. Humoren i den magiske beretning er temmelig mærkelig, men sjov. Som når der berettes om efterveerne af et voldeligt overfald: »På grund af det kraftige los i klokkeværket måtte Frans udskyde sin gokkeseance til henunder aftenen.« Jeg kan lide tegningerne og den måde, sidelayoutet er med til at fastlægge tempo og atmosfære i serien på. Om serien helt er det frådende og filosofiske tegneseriemonster, som forlaget lover, ved jeg ikke, men mindre kan også gøre det.

Skorpionen bind 7-9.

Forfatter: Stephen Desberg. Tegner: Enrico Marini. Sider: 48 pr. bind. Pris: 148 kr. pr. bind. Forlag: Faraos cigarer.

★★★★★☆

Den mesterligt fortalte »Skorpionen« er en broget fortløbende fortælling om en Pimpernel-lignende gravrøver, der lever i 1700-tallets Rom og af at sælge falske relikvier til byens skinhellige velhavere. I det fjerne Frankrig raser revolutionen, men i Rom forsøger en hemmelig loge at styre landet gennem pavestolen med kardinal Tribaldi i forreste række. Kardinalens forfædre har oprettet det kristne pavedømme, selv om de ikke selv tror på andet end at beruse sig i magten, og denne vidtløftige intrige giver fortællingen en resonans, som andre historiske tegneserier kan mangle. Den lange intrige, der er nu er blevet udbygget med yderligere tre bind, krøller og snor sig, uden at man som læser mister overblikket. »Skorpionen« har fået færten af, at den onde kardinal har stået bag henrettelsen af sin egen mor, og hævnens time nærmer sig.