Kærlighed på menuen

Jeffrey Eugenides har skrevet en stor bog om jagten på den store kærlighed. Det er litteratur, man i mere end én forstand bliver mæt af.

Amerikanerne holder af store, solide og saftige bøffer, og de kan lide at skrive bøger, som er lige så omfangsrige i både omfang og stil. Det er ikke for ingenting, at de fleste amerikanske forfattere stræber efter at skrive den store amerikanske bøf af en roman, sådan som Melville, Steinbeck og Pynchon har gjort det.

I USA lever den store historie i bedste velgående og fortælles i disse år ivrigt af en gylden generation af forfattere som Jonathan Franzen, Michael Chabon, Richard Russo og altså Jeffrey Euginedes, som alle skaber stort anlagte litterære måltider med selve det amerikanske som hovedingrediens - og hvad der dertil hører af superalvidende hun- og hanfortællere og synsvinkler ad libitum som tilbehør.

Hvor Eugenides’ forrige roman »Middlesex« fra 2003 var en dybt original og fascinerende historie om tre generationer af græske indvandrere i Detroit, fortalt af en tvekønnet hovedperson, er »Bryllupsintrigen« mere enkel. Historien udspiller sig på Brown University i starten af 1980erne, og hovedpersonen er den kønne og forkælede litteraturstuderende, Madeleine Hanna, som er passioneret optaget af 1800-tallets romantiske forfattere.

Men på et kursus om semiotik på sidste år på college får hun udfordret sine romantiske forestillinger om kærligheden, samtidig med at hun forelsker sig hovedkuls og uforbeholdent i den karismatiske og begavede Leonard Banks, som både har en turbulent familiebaggrund og er lige så kompliceret og svær af sind, som Madeleine er lys og let.

Så mens teorien forsøger at fortælle Madeleine, at kærlighed er en konstruktion, får hun uden for klasseværelset lært på egen krop, at romantik nok kan være smuk og stor, men at forelske sig i et maniodepressivt menneske kræver meget mere end god vilje.

Og som i en klassisk ægteskabsintrige, melder der sig naturligvis også en anden bejler på banen, nemlig den religiøst og åndeligt optagede Mitchell Grammaticus, som ikke gør Madeleines liv lettere.

»Bryllupsintrigen« er først og fremmest et forsøg på at skrive en moderne roman om kompliceret kærlighed. Men den bliver ekstra interessant, fordi karaktererne hele tiden bliver udfordret af bogens diskussioner af litteraturteori, filosofi, kønsroller og klasseskel.

Portrættet af den dydige Madeleine forbliver dog en smule fersk, ligesom tidsbilledet af USA i 1980erne ikke er tegnet særligt skarpt. Til gengæld er hendes bejlere, Mitchell og Leonard, de virkelig stærke kræfter som bærer historien frem. Og især beskrivelsen af sidstnævntes psykiske lidelse er uhyggeligt realistisk beskrevet.

Målt med en roman som »Middlesex«, der vandt Pullitzerprisen i 2003, når »Bryllupsintrigen« ikke helt forgængerens sublime højder. Mindre kan dog også gøre det, og der skal ikke herske tvivl om, at denne roman er et velsmagende, velkomponeret og frem for alt mættende amerikansk måltid. Velbekomme!

Mød Jeffrey Eugenides på Louisiana Literature i dag kl. 12.45 i Koncertsalen i en samtale med Jonathan Safran Foer og journalisten Martin Krasnik.