Kærlighed på 17 måder

Sten Kaaløs nye noveller har kærligheden som rød tråd og spænder fra hverdagsrealismen til de mere fantasifuldt fabulerende stykker.

Bogcover. Fold sammen

Lige siden Sten Kaalø i 1969 - og i den mest eksemplariske 60er-ånd - debuterede med digte solgt fra Otto Sigvaldis barnevogn på Strøget i København, er lyrikken, prosaen, dramatikken kommet i en jævn strøm fra forfatteren, og hans nye novellesamling »Begyndelsen og slutningen« er en af de solide tilføjelser til værklisten.

De 17 noveller i bogen handler stort set alle sammen om kærlighed. Kærlighed, der er død, kærlighed, der er udeblevet, kærlighed som en mulighed, kærlighed, som vågner på ny, kærlighed som en pludselig gave! Personerne i novellerne er alene, lever sammen i parforhold eller har for nylig lært hinanden at kende. De dagligdags situationer med deres trivielle gøremål og afslørende dialoger, hvor meget forbliver usagt, er en af Sten Kaaløs styrker.

Noveller som »Hjemmebagte småkager«, »Skygger« og »Spisetid« holder sig tæt på hverdagsrealismen med sceniske rammer og et knapt og præcist sprog med afslørende replikker. Større udskejelser, mere mystik og måske også indslag af materialiserede drømme er der i fortællingerne om mødet mellem en gennemsnitlig lærerstuderende og en bemærkelsesværdig scenekunstner med det dragende navn Ubuctur, og om en gådefuld kvinde, der dukker op i en bus og tilsyneladende forsvinder sporløst i havet.

Mest problematiske forekommer de tekster i novellesamlingen, hvor de lidt for dramatiske pointer og de i flere tilfælde sentimentale og melodramatiske afrundinger tager over. Her er døden en tilbagevendende medspiller. Mord, selvmord, kz-lejr-døden og pludselige, gådefulde forsvindinger indgår i novellernes slutspil, og så er der i den optimistiske ende af skalaen fortællinger som den indledende »Trix«, hvis budskab er, at kærligheden kan vende tilbage til os alle og i hvert tilfælde ikke er afhængig af alder. Det må siges at høre til i afdelingen for kærlighedens små mirakler, når den mere end 80-årige musikprofessor og koncertpianist Trix, der i årevis ikke har spillet selv, efter mødet med en ung kvinde overvejer at anskaffe sig et flygel igen.

»Begyndelsen og slutningen« er en blandet samling. De bedste af novellerne overbeviser snart om kærlighedens tilstedevær, snart om dens fravær. Jo tættere Kaalø går på almindeligheden, jo bedre fungerer hans portrætkunst.

Mød Sten Kaalø på BogForum, lørdag kl. 11