Jürgensen voksendebuterer med fandens god mavepuster

Den populære ungdomsforfatter Dennis Jürgensen har skrevet en en hårdtslående og velturneret voksenkrimi.

Dennis Jürgensens »Løbende Tjener« Fold sammen

Visse bogfolk med selvbestaltet patent på sandheden hævder, at selv den bedste forfatter ikke magter at sprede sit talent over flere genrer. At der er utallige beviser på det modsatte, ignoreres af de mest påståelige, men måske kan de overbevises med den populære ungdomsforfatter Dennis Jürgensens debut som voksenforfatter. »Løbende tjener« er en fandens god krimi.

At Jürgensen hænger lidt med sproget i ungdomsskorpen i begyndelsen ændrer ikke ved, at bogen samlet set er et særdeles vellykket spring til en ny genre. Her er både et godt plot, et hæsblæsende tempo, en mundret, til tider morsom og ofte morderisk skrivestil og ikke mindst en nuanceret persontegning. Den lidt kække teenagetone, som forfatteren er kendt for, opløses – heldigvis, i denne sammenhæng – efter få kapitler, og han får skrevet sig fri af sin egen litterære fortid med en lethed, der gør bogen til en krimilitterær fornøjelse at læse.

Hovedpersonen er den hårdt prøvede politimand Roland Triel, der i dette første bind i en planlagt serie leder efterforskningen af en bestialsk drabssag. Den myrdede har tidligere tabt en patentsag anlagt mod sin tidligere partner og barndomsven, en stenrig smykkedesigner, der i øvrigt selv udsættes for et voldsomt overfald under en joggingtur i sin private skov.

Umiddelbart synes der ikke at være nogen forbindelse mellem de to sager, men da der begås endnu et mord i den gamle vennegruppe, søger Triel tilbage i tiden for at finde spor og sammenhænge. Med snilde og stadig større spænding viser Jürgensen, hvordan politiet er på herrens mark, søger i blinde og først efter mange vildveje finder tråden, der skal hives i for at opløse det dækken, der skjuler fortidens synder.

Kriseramt hovedperson

Triel er imidlertid en mand i krise, og det påvirker hans indsats og opførsel. Fire år tidligere blev hans hustru myrdet i deres fælles hjem, mens hans dengang 13-årige datter blev udsat for så voldsom en mishandling, at hun siden ikke har mælet et ord. Hun bor på en institution, hvor hun sidder apatisk og traumatiseret og kun sporadisk får besøg af sin far.

Triel fører dog fiktive telefonsamtaler med den stumme datter, hvilket foruroliger hans omgivelser, og så har han det med at vende tilbage til sit gamle kvarter for tavst at betragte sit forrige hjem fra det modsatte fortov, hvilket skræmmer de nye beboere. Bedre bliver det ikke, da de får en ubuden nattegæst, der »taber« Triels tegnebog. Ikke mange andre end politimanden gennemskuer, at hustruens morder atter er på spil og leger kispus med ham.

Dette plot bliver kun lige slået an, elegant og ildevarslende, og efterforskningen af morder og motiv fortsættes i næste bind. Triel får muligvis hjælp fra en fedladen bladsmører, som han ellers afskyr, efter at denne har skrevet en bestseller om mordsagen. Og måske får datteren mælet tilbage.

»Løbende tjener« afsluttes med et brag af en opklaring af smykkemordene midt i et propfyldt Tivoli og samtidig med så dirrende en cliffhanger til fortsættelsen, at man både er helt udmattet efter en heftig adrenalin-overdosis og optændt efter nye jürgensenske voksen-fix. Det kan næsten ikke blive bedre.

Titel: Løbende tjener. Forfatter: Dennis Jürgensen. Sider 490. Pris: 300 kr. Forlag: Tellerup.