Jeg tegner, altså er jeg

Nye biografiske tegneserier om The Beatles og danske tegneserietegnere og en for børn.

Tegneserier egner sig fortrinligt til biografier. Gennem de seneste 20 år har en mængde amerikanske og europæiske tegnere lavet selvbiografiske tegneserier, hvor streg og indhold understøtter hinanden. Også i Danmark har den selvbiografiske bølge givet nogle flotte skvulp, heriblandt Rikke Bakmans sublimt sansede barndomserindring fra Vesterhavet »Glimt«, der udkom på Aben Maler.

Samme forlag har nu udgivet antologien »Jeg tegner, når jeg skriver«, der indeholder 11 tegneres tegnede dagbøger gennem en uge.

Alle tegnere i antologien blev bedt om at beskrive den samme uge i maj, hvorfor en del af optegnelserne handler om sidste års københavnske tegneseriefestival Copenhagen Comics. Opgaven fra forlaget var for så vidt bunden, idet materialet skulle være så spontant som muligt.

Resultatet er en stribe rå strøtanker, der veksler mellem det meget ufærdige, det kuriøse og det meget intime.

Med offentlige dagbøger er det et indbygget problem for forfatteren, hvordan man breder det private ud, så det får almen interesse. Autenticitet er naturligvis vigtigt, ellers kunne man lige så godt droppe formatet, men hvordan undgår man at drukne i hverdagstrivialiteter? Simon Bukhave løser problemet ved at blande sine (interessante) drømme ind i optegnelserne, der også er et kærligt portræt af hans engelsksprogede kæreste.

Mari Ahokoivu og Søfren Glosimodt Mosdal har med krøllede streger leveret nogle fine observationer fra deres fælles kunstnerophold i Nuuk i Grønland. Man oplever blandt andet, hvordan man på Grønland kan træde ud af bruseren og se en hval dykke under overfladen i havbugten foran huset.

Ina Korneliussen viser med sin skægge, socialrealistiske 1970er-streg, hvor svært det er at få job, småbørn og tegnerkarriere til at gå op i en højere enhed, mens Nikoline Werdelin beskriver sin arbejdsdag på kontoret i Berlin. Werdelin er nådesløst selvudleverende, og ved siden af tegningen af sig selv på toilettet, skriver hun meget passende: »Hvad er mon grænsen mellem privat og personligt?«

Som helhed er »Jeg tegner, når jeg skriver« et godt forsøg på at udvikle den autobiografiske genre på dansk grund, men undgår ikke at blive en streg for indforstået med sine mange vink til tegnerkollegaer.

Rock-biografien har vind i sejlene i disse år i takt med, at rockmusikken er kommet i den museale alder. Mauri Kunnas »Beatles – Fra begyndelse til berømmelse« er en uhøjtidelig tegneserie om begyndelsen på verdens mest elskede band, fra Liverpool til Hamborg og tilbage igen. Det er ikke det senere, velfriserede pop-Beatles, der her er fokus på, men det læderklædte, rock’n’roll-indfedtede Little Richard-dyrkende band. For den uindviede virker mange af anekdoterne lidt for utrolige, som at John Lennon skulle have gjort det til en vane at heile til det tyske publikum, og at det tidlige Beatles havde hyre som backing for en striptease-danser, men Wikipedia bekræfter historierne.

Det hele er ikke kun hormonelle udskejelser med Hamborgs løse piger, for eksempel erfarer man også, at de berømte Beatles-frisurer første gang blev til under en smuttur til Paris, hvor John og Paul hang ud med moderne eksistentialistisk ungdom.

Beatles-connaisseurer vil formentlig kunne finde enkelte mislyde, men som helhed er Kunnas tegneserie en veloplagt og kærlig hyldest til de fantastiske fire.

De to ovennævnte tegneserier er i udpræget grad for voksne læsere, og som modvægt kan man her nævne Niels Rolands »Lotusdammens vogter«, der handler om den dyreelskende Mille og den kasketklædte grævling Muld. Som nutidstegneserie er Rolands serie et usædvanligt fænomen, idet den henvender sig til børn – og lykkes virkeligt godt med sin ligefremme tone og morsomme historier, der aldrig taler ned til sine læsere i aldersgruppen.

Fire ud af seks stjerner

Tegnere: Blandt andre Nikoline Werdelin, Simon Bukhave Titel: Jeg tegner, når jeg skriver Sider: 194 Pris: 180 kr. Forlag: Aben Maler

Fire ud af seks stjerner