Jakob Martin Strid: »Strid«

Tegneserie. Gyldendal.

Jakob Martin Strid. Fold sammen

I sin 6-stjernede anmeldelse skrev Berlingske Tidendes tegneserie-anmelder, Kristian Lindberg:

”Med sin nye bog har Jakob Martin Strid drevet den formel, der ikke lader sig kategorisere, endnu videre og skabt et nu absolut lydefrit og sublimt farvelagt tegneseriegrafisk univers. Vi er som altid i Strids gådefulde verden, der ligner en mennesketom parallel til vor egen Moder Jord. »Transport« kan måske ses som en samlende overskrift for de vildvoksende episoder, hvor Strid benytter sig af racerbiler, jagerfly fra den sidste verdenskrig, rumskibe og bæltekøretøjer til at komme rundt i mosdækkede bjerge og frodige regnskove.

I en enkelt episode, der nikker venligt til den japanske filmskaber Miyazaki, rider han på ryggen af sin trofaste følgesvend, den gule kat, der her er vokset til løvestørrelse.

I nogle af historierne, er »Strid« dog også på en mission, som når han leverer frisk ilt til dyr i forskellige biotoper. Skal man endelig presse et politisk ærinde ind i bogen, må det blive det økologiske. Maskin-stormer er han bestemt ikke, Strid, dertil er mandens materialistiske glæde ved apparater og dingenoter for åbenlys. En fascinerende tværsnitstegning af Strids private rumskib, afslører den som et voksent legebarns flyvende paradis, spækket til randen med alt fra elektriske guitarer, analoge synthezisere og legoklodser. Teknologien er ikke længere fjenden - den er løsningen på både kreative og miljømæssige kriser.

Forlaget betegner målgruppen for bogen som 5-105 år, men her skal blot tilføjes, at voksne vil blive som børn under læsning af denne bog, og børn vil elske den, til de bliver voksne.”